Cargoul PALAS in Malta, anii ’70 – © Wolfgang Kramer
Cargoul PALAS / FREEDOM STAR 4 / BEST 2 (1974-2009)
A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 367, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii februarie 1974.
A facut parte dintr-o serie de 15 astfel de cargouri, construite la Santierul Naval Constanta intre anii 1970-1974 pentru URSS. Primele 11 cargouri au fost livrate URSS. Ultimele 4 cargouri, care erau aproape finalizate, au fost refuzate de catre URSS, drept raspuns la rezilierea, de catre Romania, a contractului prin care ar fi trebuit cumparate din URSS 10 cargouri din clasa DIMBOVITA, lucru care s-a intamplat dupa scufundarea acestuia la data de 9.12.1973.
Astfel, cele 4 cargouri au ajuns apoi in patrimoniul Navrom Constanta, fiind botezate: NAZARCEA, PALAS, POIANA si NOVACI.
A facut parte din flota Navrom – sectia IV, Galati.
In 1990 a fost transferat la Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom Constanta.
Incepand cu septembrie 1993 a fost inchiriat Freedom Star Holding srl Constanta, alaturi de celelalte nave surori – NOVACI, POIANA si NAZARCEA.
Numele i-a fost schimbat in FREEDOM STAR 4, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Din septembrie 1995 s-a reintors la Romline, revenind la vechiul nume – PALAS.
Un raport din 1996 lista cargoul PALAS ca valorand undeva intre 300.000 si 500.000 USD.
Incepand cu anul 1995, Romline a incercat sa vanda navele mai vechi de 20 ani. Astfel, la sfarsitul anului 1996, cargoul PALAS a fost vandut Interocean Services srl Bucuresti, impreuna cu cargoul NAZARCEA, din aceeasi clasa.
Numele i-a fost schimbat in BEST 2, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Din 1999 a fost retras la Constanta.
In decembrie 2000 a fost vandut grecului Dimitrios Kokos. Numele i-a fost schimbat in NOVA DESTINY, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Sao Tome & Principe.
Tot la acesta ajunsese si nava sora – NOVACI.
Navele erau folosite, oficial, pentru transport de marfuri in Marea Mediterana, insa, neoficial, trasportau migranti clandestini pakistanezi catre tarile europene. Pentru ca exista suspiciunea ca o parte din acesti migranti ar fi membri Al-Qaeda, cele 2 nave erau constant urmarite.
In incercarea de a scapa de controale, numele lor era schimbat destul de des.
Astfel, in decurs de 2 ani, cargoul PALAS a purtat urmatoarele nume:
– NOVA DESTINY (12.2000 – 11.2001), pavilion Sao Tome & Principe
– CRISTI (11.2001 – 10.2002), pavilion Tonga
– TARA (10.2002 – 05.2005), pavilion Tonga
In noiembrie 2002 a fost arestat la Alger, fiind abandonat acolo cu tot cu echipaj. La bordul sau se aflau si 2 marinari romani, care au fost cu greu repatriati.
Cargoul a ramas arestat pentru mai bine de 2 ani acolo, la Alger.
A fost vandut la inceputul anului 2005 Seatrade Shipping Co din Emiratele Arabe Unite. Din mai 2005 numele i-a fost schimbat in JIHAD, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Comore.
In decembrie 2005 a fost vandut Qawareb Ship Management LLC Dubai / Emiratele Arabe Unite. Numele i-a fost schimbat in QSM COASTER, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
A mai navigat pana la inceputul anului 2009, cand a fost vandut la fier vechi pentru 246.000 USD. A ajuns la Gadani/Pakistan la data de 23.04.2009, fiind ulterior dezmembrat.
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 80,35 m, latime: 11,93 m, pescaj: 4,88 m
– IMO: 7413555
– Call sign: YQCX
– 1.950 tdw/ 1.635 Gt
– propulsia era asigurata de un motor licenta Sulzer, model 6TAD36, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 1.560 CP
– viteza maxima: 12 Nd
– bunker combustibil: 106 t
– dotat cu 3 diesel-generatoare: 2 x 132 KW, 380 V, 50 Hz, CA, respectiv 1 x 88 KW, 380 V, 50 Hz, CA
– 3 magazii, 2 cranice a cate 5 t SWL fiecare
Nu stiu daca ati observat insa pe puntea principala pot fi vazute cateva camioane Bucegi. Cel amarat langa castelul navei este chiar o automacara pe sasiu Bucegi. Interesante fotografiile astea alb-negru, abunda in detalii. Frumoasa fotografia cat si perspectiva asupra navei si a portului.