Cargoul OLTUL, foto nedatata – sursa www.brunsvika.net
Cargoul OLTUL (1912-1943)
A fost construit in Anglia, la santierul naval Robert Duncan & Co Port din Glasgow, echipamentele din sala masinii fiind furnizate de Rankin & Blackmore din Glasgow.
Numele original a fost IRISTON si a apartinut companiei W S Miller & Co din Glasgow.
Masina cu abur avea trei cilindri, cu o putere de 338 cai putere, care permiteau o viteza de 10 noduri.
Avea o lungime de 107,99 m, o latime de 15,58 m si un pescaj de 7,25 m.
Capacitatea era de 6.500 tdw / 3.782 gt.
A fost cumparata in 1914 de catre Societatea de Navigatie Romania, numele fiindu-i schimbat in OLTUL, pavilionul arborat fiind cel romanesc.
In Primul Razboi Mondial a fost inchiriat Marinei Ruse pentru transporturi militare in Marea Neagra sub numele Transport No 143 intre 19.10.1916 si mai 1918, cand a fost capturat de Marina Germana.
In 1919, dupa terminarea razboiului, cargoul s-a intoars in tara.
In 1924 a fost vandut.
Ulterior a trecut pe la diverse companii, schimbandu-si numele in cateva randuri:
– BEN CLUNE (1924)
– MAPLEGROVE (1924)
– EVERHOPE (1933)
– DOLE (1939)
– ANKE (1941)
Iata si companiile pentru acre a activat ulterior:
1924 J Morrison & Co, London
1926 Grove Line (Glasgow) Ltd (mng David Alexander & Sons), Glasgow
1932 P Grauds Shipping Co Ltd, Riga
1938 Mrs Z Heinrichsens, Riga
1940 Mrs E Grauds, Riga
1940 Guvernul Letoniei, Riga / URSS
1941 Guvernul Germaniei (mng Rickmers Reederei AG, Hamburg) – captura de razboi la data de 26 iunie 1941, Comandantul A.Krasts si 27 de membrii de echipaj sunt luati prizoneri in portul Lubek.
Edgar Aasheim si clanta gasita in urma scufundarii navei – sursa www.brunsvika.net
La 11.09.1943 a fost torpilat de catre torpiloarele Marinei Norwegiene Libere, MTB 618 si MTB 627 in Fiordul Malanger, scufundandu-se dupa 30 de minute, fiind lovita de 3 torpile. Un membru al echipajului a fost dat disparut.
Dupa scufundarea navei, localnicul Edgar Aasheim (decedat in 2006), a gasit o usa plutind in urma scufundarii navei, usa care avea feroneria din bronz si a folosit clanta la constructia casei familiei sale in anii ’50, aceasta ramanand in functiune si dupa 50 de ani.
In 2007, epava cargoului a fost localizata la 100 m adancime. Din pacate, ulterior nava a mai luat viata a 2 scafandri, alti 4 fiind raniti in timpul unei scufundari.
Informatii nava : Contraamiral George Petre – volumul “Contributii la o istorie navala in date” – Editura Muzeului Marinei Romane, Constanta 2013 – ISBN: 978-606-92799-0 , www.wrecksite.eu, www.clydesite.co.uk, www.shipsnostalgia.com, www.brunsvika.net, www.dykking.no
Locul scufundarii cargoului ANKE (ex OLTUL) sursa www.brunsvika.net
Epava cargoului ANKE (ex OLTUL) – foto: Harald Fauske www.dykking.no
Ultimele Comentarii