Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul OLTUL, foto nedatata – sursa www.brunsvika.net

Cargoul OLTUL (1912-1943)

A fost construit in Anglia, la santierul naval Robert Duncan & Co Port din Glasgow, echipamentele din sala masinii fiind furnizate de Rankin & Blackmore din Glasgow.
Numele original a fost IRISTON si a apartinut companiei W S Miller & Co din Glasgow.
Masina cu abur avea trei cilindri, cu o putere de 338 cai putere, care permiteau o viteza de 10 noduri.
Avea o lungime de 107,99 m, o latime de 15,58 m si un pescaj de 7,25 m.
Capacitatea era de 6.500 tdw / 3.782 gt.
A fost cumparata in 1914 de catre Societatea de Navigatie Romania, numele fiindu-i schimbat in OLTUL, pavilionul arborat fiind cel romanesc.
In Primul Razboi Mondial a fost inchiriat Marinei Ruse pentru transporturi militare in Marea Neagra sub numele Transport No 143 intre 19.10.1916 si mai 1918, cand a fost capturat de Marina Germana.
In 1919, dupa terminarea razboiului, cargoul s-a intoars in tara.
In 1924 a fost vandut.

Ulterior a trecut pe la diverse companii, schimbandu-si numele in cateva randuri:
– BEN CLUNE (1924)
– MAPLEGROVE (1924)
– EVERHOPE (1933)
– DOLE (1939)
– ANKE (1941)

Iata si companiile pentru acre a activat ulterior:
1924 J Morrison & Co, London
1926 Grove Line (Glasgow) Ltd (mng David Alexander & Sons), Glasgow
1932 P Grauds Shipping Co Ltd, Riga
1938 Mrs Z Heinrichsens, Riga
1940 Mrs E Grauds, Riga
1940 Guvernul Letoniei, Riga / URSS
1941 Guvernul Germaniei (mng Rickmers Reederei AG, Hamburg) – captura de razboi la data de 26 iunie 1941, Comandantul A.Krasts si 27 de membrii de echipaj sunt luati prizoneri in portul Lubek.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Edgar Aasheim si clanta gasita in urma scufundarii navei –  sursa www.brunsvika.net

La 11.09.1943 a fost torpilat de catre torpiloarele Marinei Norwegiene Libere, MTB 618 si MTB 627 in Fiordul Malanger, scufundandu-se dupa 30 de minute, fiind lovita de 3 torpile. Un membru al echipajului a fost dat disparut.
Dupa scufundarea navei, localnicul Edgar Aasheim (decedat in 2006), a gasit o usa plutind in urma scufundarii navei, usa care avea feroneria din bronz si a folosit clanta la constructia casei familiei sale in anii ’50, aceasta ramanand in functiune si dupa 50 de ani.

In 2007, epava cargoului a fost localizata la 100 m adancime. Din pacate, ulterior nava a mai luat viata a 2 scafandri, alti 4 fiind raniti in timpul unei scufundari.

Informatii nava : Contraamiral George Petre – volumul “Contributii la o istorie navala in date” – Editura Muzeului Marinei Romane, Constanta 2013 – ISBN: 978-606-92799-0 , www.wrecksite.eu, www.clydesite.co.uk, www.shipsnostalgia.com, www.brunsvika.net, www.dykking.no

 

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Locul scufundarii cargoului ANKE (ex OLTUL) sursa www.brunsvika.net

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Epava cargoului ANKE (ex OLTUL) – foto: Harald Fauske  www.dykking.no