Cargoul OITUZ in constructie la Santierul Naval Galati – foto: www.comunismulinromania.ro
Cargoul OITUZ (1979-1999)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 691, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii decembrie 1979.
OITUZ a fost prima nava dintr-o serie de 9 astfel de cargouri.
Aceasta serie de cargouri a folosit proiectul vrachierelor din seria PIONIERUL, caruia i-au fost adaugate bigile. O alta diferenta fata de seria PIONIERUL a reprezentat-o propulsia: daca la seria PIONIERUL aceasta a fost de provenienta poloneza, varianta cargou a fost echipata cu motoare licenta MAN, fabricate la ICM Resita, care au generat numeroase probleme.
Mai trebuie mentionat si faptul ca seria PIONIERUL a folosit, de fapt, corpul unor nave (carboniere) construite pentru India in prima parte a anilor ’70, cabinele fiind putin modificate.
OITUZ a ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care a avut loc reorganizarea Navrom.
Cargoul OITUZ – foto: Nigel Jones
Pe la jumatatea anilor ’90 a fost inchiriat (contract de bare-boat) unei “companii private” de shipping – Cosenav srl Constanta. A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc, doar pe cosuri a aparut inscriptia noului operator – literele CN.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Cosenav nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Cargoul OITUZ s-a reintors la Navrom.
Pe data de 10.07.1997, in timp ce se afla in voiaj catre Croatia, a suferit o avarie la linia axiala, aceasta rupandu-se, nava ramanand fara propulsie la aproximativ 5 Mm de Frontera/Mexic.
Navrom nu dispunea de fondurile necesare pentru a trimite cargoul la reparatii, asa ca acesta a ramas imobilizat acolo. A urmat arestarea acestuia pentru litigii legate de marfa care ar fi trebui sa ajunga in Croatia.
In decembrie 1997 cargoul era inca ancorat la 5 Mm de Frontera.
Cargoul OITUZ la Amsterdam, 12.05.1996 – fotografii: www.shipspotting.com / har
Abia in iunie 1998 acesta a fost adus la o dana din Coatzacoalcos / Mexic, ramanand in continuare arestat.
In tot acel an in care a stat la ancora, echipajul a fost nevoit sa traiasca in conditii mizere, la limita subzistentei.
Navrom a incercat in repetate randuri sa vanda nava la licitatie, insa fara succes.
Cargoul OITUZ a fost in cele din urma executat silit de catre autoritatile mexicane in 1999. A fost adjudecat de catre o companie locala, fiind dezmembrat la Coatzacoalcos, in aprilie 1999.
Cargoul OITUZ in proces de dezmembrare la Coatzacoalcos / Mexic – foto: www.shipspotting.com / Darian Sclaunich
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 145,10 m, latime: 21 m, pescaj: 9,20 m
– IMO: 7806910
– Call sign: YQIE
– 15.000 tdw/ 10.671 Gt
– propulsia: un motor 8L52/55A, licenta MAN, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 8.000 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker: 1.557 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 500 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 630 KW, 400V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii
– 4 bigi: 2 x 22 t SWL fiecare si 2 x 12 t SWL fiecare
– putea lua la bord pana la 334 de containere
– nave surori: MARASTI, MARASESTI, DRAGOMIRESTI, RIURENI, ROMAN, GROZAVESTI, AVRAMESTI, POSADA, IRENES DIAMOND (export)
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii