Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace
logo shipspotting
Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul SARA (ex NOVACI), ajuns o epava, la Tripoli, 13.11.2010 – foto: www.shipspotting.com (fotografia nu mai exista in prezent)

Cargoul NOVACI / FREEDOM STAR 3 (1974-2011)

A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 369, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii decembrie 1974.
A facut parte dintr-o serie de 15 astfel de cargouri, construite la Santierul Naval Constanta intre anii 1970-1974 pentru URSS. Primele 11 cargouri au fost livrate URSS. Ultimele 4 cargouri, care erau aproape finalizate, au fost refuzate de catre URSS, drept raspuns la rezilierea, de catre Romania, a contractului prin care ar fi trebuit cumparate din URSS 10 cargouri din clasa DIMBOVITA, lucru care s-a intamplat dupa scufundarea acestuia la data de 9.12.1973.
Astfel, cele 4 cargouri au ajuns apoi in patrimoniul Navrom Constanta, fiind botezate: NAZARCEA, PALAS, POIANA si NOVACI.
A facut parte din flota Navrom – sectia IV, Galati.
In 1990 a fost transferat la Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom Constanta.
Incepand cu septembrie 1993 a fost inchiriat Freedom Star Holding srl Constanta, alaturi de celelalte nave surori – PALAS, POIANA si NAZARCEA.
Numele i-a fost schimbat in FREEDOM STAR 3, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Din februarie 1996 s-a reintors la Romline, revenind la vechiul nume – NOVACI.
Un raport din 1996 lista cargoul NOVACI ca valorand undeva intre 300.000 si 500.000 USD.
Din anul 1997, cargoul NOVACI a fost retras la Constanta, “in conservare”.
Incepand cu anul 1995, Romline a incercat sa vanda navele mai vechi de 20 ani. Cargoul NOVACI se regasea printre aceste nave vechi, insa pentru el s-a gasit cumparator de abia in octombrie 1999; acesta a fost vandut Sea Crystal Enterprises USA; numele i-a fost schimbat in NOVA I, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel bolivian.
In decembrie 2000 a fost vandut grecului Dimitrios Kokos. Numele i-a fost schimbat in NOVA GLORY, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Tonga, fiind inregistrat pe o companie detinatoare de unica nava – Vergina Shipholding Corp, Monrovia/Liberia.
Tot la acesta ajunsese si nava sora – PALAS.
Navele erau folosite, oficial, pentru transport de marfuri in Marea Mediterana, insa, neoficial, trasportau migranti clandestini pakistanezi catre tarile europene. Pentru ca exista suspiciunea ca o parte din acesti migranti ar fi membri Al-Qaeda, cele 2 nave erau constant urmarite.
In incercarea de a scapa de controale, numele lor era schimbat destul de des.
Astfel, in decurs de 2 ani, cargoul NOVACI a purtat urmatoarele nume:
– NOVA GLORY (12.2000 – 03.2001)
– LORY (03.2001 – 12.2001)
– RYNO (12.2001 – 07.2002)
Din iulie 2002 i-a fost schimbat numele in SARA, pavilionul arborat ramanand cel al Tonga.
In decembrie 2002 a fost arestat la Gela/Italia, dupa ce la bordul sau au fost gasiti 15 migranti pakistanezi.
Nu a mai navigat mult dupa eliberare, fiind, iarasi, arestat la Tripoli, in Libia. Fostul cargou, PALAS, fusese si el arestat in Algeria.
Cargoul SARA a fost apoi abandonat la Tripoli, fiind in cele din urma parasit si de catre echipaj. A ramas acolo ani buni, degradandu-se constant, ajungand o epava.
Tot in acea locatie, cineva a incercat sa-l “poleiasca”, probabil cu intentia de a-l vinde, vopsindu-i corpul in verde, suprastructura in alb. Dar, asa, o spoiala, cat se putea de la nivelul apei in sus…
La inceputul anului 2011 a fost vandut la fier vechi. A ajuns remorcat, la Aliaga/Turcia, la data de 13.02.2011, fiind ulterior dezmembrat. Pentru ultimul drum, catre Aliaga, numele i-a fost schimbat in MARA.

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 80,31 m, latime: 11,92 m, pescaj: 4,88 m
– IMO: 7503752
– Call sign: YQDA
– 1.950 tdw/ 1.635 Gt
– propulsia era asigurata de un motor licenta Sulzer, model 6TAD36, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 1.560 CP
– viteza maxima: 12 Nd
– bunker combustibil: 106 t
– dotat cu 3 diesel-generatoare: 2 x 132 KW, 380 V, 50 Hz, CA, respectiv 1 x 88 KW, 380 V, 50 Hz, CA
– 3 magazii, 2 cranice a cate 5 t SWL fiecare



Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile. 


The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights . 

Contributors