Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul NAZARCEA, in reparatii la Santierul Naval Constanta, in timpul unei “vizite de lucru” a lui Nicolae Ceausescu, 7.09.1978 – © www.comunismulinromania.ro

Cargoul NAZARCEA / FREEDOM STAR 1 / BEST 1 (1974-200?)

A fost construit la Santierul Naval Constanta, numar de santier 368, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii iunie 1974.
A facut parte dintr-o serie de 15 astfel de cargouri, construite la Santierul Naval Constanta intre anii 1970-1974 pentru URSS. Primele 11 cargouri au fost livrate URSS. Ultimele 4 cargouri, care erau aproape finalizate, au fost refuzate de catre URSS, drept raspuns la rezilierea, de catre Romania, a contractului prin care ar fi trebuit cumparate din URSS 10 cargouri din clasa DIMBOVITA, lucru care s-a intamplat dupa scufundarea acestuia la data de 9.12.1973.
Astfel, cele 4 cargouri au ajuns apoi in patrimoniul Navrom Constanta, fiind botezate: NAZARCEA, PALAS, POIANA si NOVACI.
A facut parte din flota Navrom – sectia IV, Galati.
In 1990 a fost transferat la Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom Constanta.
Incepand cu septembrie 1993 a fost inchiriat Freedom Star Holding srl Constanta, alaturi de celelalte nave surori – PALAS, POIANA si NOVACI.
Numele i-a fost schimbat in FREEDOM STAR 1, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Din august 1996 s-a reintors la Romline, revenind la vechiul nume – NAZARCEA.
Un raport din 1996 lista cargoul NAZARCEA ca valorand undeva intre 300.000 si 500.000 USD.
Incepand cu anul 1995, Romline a incercat sa vanda navele mai vechi de 20 ani. Astfel, la scurt timp dupa ce revenise la Romline, cargoul NAZARCEA a fost vandut Interocean Services srl Bucuresti, impreuna cu cargoul PALAS, din aceeasi clasa.
Numele i-a fost schimbat in BEST 1, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul NAZARCEA, 9.12.1991 – colectia marinarii.ro – © Cristian Munteanu – fotografie scanata

Din 1999 a fost retras la Constanta. La data de 28.12.2001, la bordul cargoului, stationat in portul Constanta, a izbucnit un incendiu. Din pacate acesta s-a soldat si cu o victima, Vasile Capatana, un somer care-si gasise adapost pe nava si a fost gasit asfixiat intr-una dintre cabine.
Ulterior cargoul a disparut din portul Constanta si am crezut ca fost vandut la fier vechi.
Insa, prin 2007, a aparut o fotografie pe shipspotting, insotita exact de datele acestui cargou; in fotografie cargoul era vopsit in verde (un verde intens) si purta numele GREEN STONE. In descrierea navei se specifica ca acesata ar fi de vanzare. Oricum, fotografia parea prelucrata si nicidecum reala… De altfel, la acea vreme am incercat sa iau legatura cu presupusul proprietar al cargoului, STM Maritime, dar nu am primit vreun raspuns.
Ulterior, acea fotografie a disparut de pe shipspotting…
Nu cunosc nici anul si nici locatia in care a fost dezmembrat acest cargou.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul BEST 1 (ex NAZARCEA), alaturi de petrolierul IRIS STAR (ex BIRUINTA) la Santierul Naval Constanta, 1999 – arhiva ziar Romania Libera

Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 80,32 m, latime: 11,93 m, pescaj: 4,88 m
– IMO: 7428847
– Call sign: YQCY
– 1.950 tdw/ 1.635 Gt
– propulsia era asigurata de un motor licenta Sulzer, model 6TAD36, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 1.560 CP
– viteza maxima: 12 Nd
– bunker combustibil: 106 t
– dotat cu 3 diesel-generatoare: 2 x 132 KW, 380 V, 50 Hz, CA, respectiv 1 x 88 KW, 380 V, 50 Hz, CA
– 3 magazii, 2 cranice a cate 5 t SWL fiecare

Contributors