Cargoul NASAUD in 1973 – galerie foto: Mesager24
Cargoul NASAUD (1973-1999)
A fost construit la Santierul naval Zhdanov Leningrad / URSS, numar de santier 276, proiect 1562, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii septembrie 1973.
Initial, aceasta seria comandata de Navrom trebuia sa cuprinda 10 cargouri de acest tip, insa, dupa scufundarea cargoului DIMBOVITA, a fost reziliat contractul pentru restul de nave. Astfel, flota Romaniei a avut numai 3 cargouri de acest tip.
Desigur, rezilierea acestui contract cu partea sovietica nu a ramas fara urmari; acestia au refuzat sa mai preia ultimele 4 cargouri de 1.950 tdw, aproape finalizate la Santierul Naval Constanta si care au ajuns apoi in patrimoniul Navrom, fiind botezate: NAZARCEA, PALAS, POIANA si NOVACI.
Revenind la cargoul NASAUD, acesta a ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu data de 26.09.1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) High Sea Services srl Constanta, impreuna cu alte 7 cargouri. A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc.
Contractul de inchiriere era semnat pe 7 ani, dar…. Ceea ce a urmat este “scenariul clasic”, atat de cunoscut in randul acestor asa numite “companii private de shipping”: imprumut luat la Bancorex, pentru “reparatii/retehnologizari nave”, intarzieri la plata echipajului, aprovizionarea cu intarziere a navelor cu cele necesare, taxe portuare neplatite, acumulare de datorii…
Imprumutul contractat de catre High Sea Services la Bancorex a fost girat prin ipotecarea catre banca a unuia dintre cargourile inchiriate, si anume, GRUIA. Care cargou, GRUIA, era nefunctional, retras din circulatie la Galati, dupa ce motorul principal a ramas fara racire si s-a calat in primii ani de functionare (1984-1985).
Cargoul NASAUD avea sa fie arestat la data de 13.11.1997 la Colombo/Sri Lanka in contul datoriilor acumulate de High Sea Services.
La data de 12.11.1997 Navrom a retras, cu tot cu datorii, cargourile inchiriate High Sea Services.
La data preluarii cargoului de catre Navrom, High Sea Services era datoare catre Navrom cu nu mai putin de 1,53 milioane USD + penalitati de 800.000 USD!
In urma High Sea Service srl a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,1 milioane USD, conform listei publicate de catre AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf . Bani care nu au fost si nu vor mai fi achitati niciodata!
Echipajul cargoului a declansat, in cele din urma, actiune in instanta, cerand achitarea drepturilor salariale restante. Astfel, la inceputul lunii martie 1998, Inalta Curte de Justitie din Sri Lanka a dispus scoaterea cargoului la licitatie pentru acoperirea tuturor datoriilor.
Cargoul NASAUD a fost vandut la licitatie la Colombo, la data de 25.03.1998, fiind adjudecat de catre Romanian Maritime (conform adresei parea o subsidiara a Transocean Services srl Constanta) pentru 490.000 USD.
Numele cargoului a fost schimbat in GOLDEN VIRGO, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel al Belize.
La aceesi companie ajunsesera si fostele cargouri romanesti – GOLDEN ARIES (ex NICORESTI) si GOLDEN GEMINI (ex ZARNESTI).
La data de 10.08.1999, in timp ce se afla la ancora in rada portului Mukalla/Yemen, a fost surprins de o furtuna puternica. Ancora a grapat, cargoul nereusind sa mai pornesca si sa iasa catre larg. Acesta a esuat pe digul de aparare al portului Mukalla.
Cei 18 membri ai echipajului (romani) au ajuns au prizonierii regimului militar din Yemen. Acestia au fost jefuiti de obiecte personale si bani, fiind tinut ostateci pana cand proprietarul navei ar fi urmat sa achite plata despagubirilor pentru o eventuala poluare cu combustibilul din tancurile navei.
Initial 8 dintre membrii echipajului au reusit sa se repatrieze, presiunile si amenintarile intetindu-se pentru ceilalti 10 membri din echipaj ramasi acolo.
La data de 17.08.1999, s-a incercat dezesuarea cargoului cu ajutorul unui remorcher, fara succes insa.
Acesta a fost declarat “Total Loss”, fiind abandonat acolo. Din banii obtinuti de la asiguratorul navei s-a platit si acea despagubire ceruta de autoritatile din Yemen, eliberand asfel si restul echipajului.
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 129,96 m, latime: 17,83 m, pescaj: 7,83 m
– IMO: 7337517
– Call sign: YQCM
– 8.290 tdw/ 5.922 Gt
– propulsia: un motor fabricat Brianskii Zavod – tip Briansk, model 7DKRN50/110-2, motor ce dezvolta 4.900 CP
– viteza maxima: 16,6 Nd
– bunker combustibil: 598 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 300 KW, 400 V, 50 HZ CA fiecare si 1 x 200 KW, 400 V, 50 HZ CA
– 5 magazii, 5 cranice a cate 8 t SWL fiecare
– nave surori: DIMBOVITA, SALAJ
Ultimele Comentarii