Cargoul LUTA (ex TURNU MAGURELE) la Pasajes/Spania, 8.12.1998 – foto: ShipSpotting / valeriano aguete
Cargoul multifunctional TURNU MAGURELE (1996-2022)
A fost o alta nava care ar fi trebuit sa navigheze sub pavilion romanesc…
Constructia acestui tip de cargou s-a dorit a fi un “upgrade” al seriei ROVINE: s-a folosit acelasi corp de nava, insa au fost inlocuite cele doua motoare principale semirapide 6L52/55A, cuplate la aceeasi linie axiala, cu un singur motor, insa si acela fabricat la ICM Resita, care a generat la fel de multe probleme ca si vechea motorizare.
De asemenea s-au inlocuit cele 4 bigi cu 6 cranice, fabricate in RDG, ce puteau lucra in tandem.
Probleme legate de fiabilitatea motorului principal au facut ca durata de viata a celor mai multe nave din cadrul acestei serii, sa fie una destul de scurta, sub 20 de ani.
Constructia sa (numar de santier 811) a inceput la Santierul Naval Galati la data de 6.12.1988. A fost lansat la apa pe 13.10.1989 cu numele TURNU MAGURELE.
Insa, dupa 1991, nici Navrom si nici Romline nu au mai dorit sa preia nava in patrimoniul propriu.
Santierul Naval Galati a reusit gasirea unui cumparator abia in 1996. Cargoul a fost finalizat la data de 31.01.1996 si vandut Polish Ocean Lines Inc, Polonia.
Numele i-a fost schimbat in LUTA, pavilionul arborat fiind cel cipriot.
A plecat din santier avand corpul vopsit in rosu, iar suprastructura in alb.
Cargoul AL ESRAA (ex TURNU MAGURELE) la Flushing, river Scheldt/Olanda, 7.08.2005 – foto: ShipSpotting / Gerolf Drebes
Au urmat 3 ani in care a fost folosit mai mult pe post de portcontainer.
In ianuarie 1999 a fost vandut Federal Arab Maritime Company (FAMCO) Alexandria / Egipt. Corpul i-a fost vopsit in verde deschis, suprastructura ramanand alba. Atat in babord, cat si in tribord, pe corpul navei a aparut scris, cu litere mari, numele companiei – FAMCO.
Numele cargoului a fost schimbat in AL ESRAA, pavilionul arborat fiind cel egiptean. In anii ce au urmat, cargoul a devenit o prezenta constanta in Olanda si Belgia, ajungand deseori in porturile Rotterdam si Anvers.
In august 2009 a fost vandut Red Sea Navigation SA, numele fiindu-i schimbat in SHADWAN ISLAND 1. Pavilionul a fost schimbat cu cel panamez.
Dupa doar 3 luni, in noiembrie 2009, numele i-a fost schimbat in QUSEIR, ramanad sub pavilion panamez.
Aria sa de operare avea sa se restranga in general la Mediterana de Est, repectiv Marea Rosie.
Cargoul SPIRIT OF SEA (ex TURNU MAGURELE) la Suez/Egipt, 12.02.2012 – foto: ShipSpotting / Bodolinsky
Au urmat alte doua schimbari de nume: in februarie 2012 – SPIRIT OF SEA si in februarie 2017 – CORAL OF SEA. Prea multe voiaje nu a mai efectuat, fiind vazut mai mult la ancora, in Suez.
O ultima schimbare de nume – LAVENDER – a avut loc in ianuarie 2020. Pavilionul arborat a fost schimbat cu cel al Republicii Palau. Nici sub acest nume nu a mai fost vazut navigand.
Toti proprietarii pe la care a trecut dupa 1999 au fost egipteni.
In noiembrie 2021 s-a hotarat vanzarea sa la fier vechi.
A efectuat un ultim voiaj, cu destinatia Gadani/Pakistan, unde a fost scos pe uscat la data de 16.01.2022, urmand a fi dezmembrat.
Era ultimul cargou, inca “in viata”, din seria de cargouri multifunctionale, ce a avut drept cap de serie cargoul ALEXANDRIA, construit la Galati in 1987…
Cargoul LAVENDER (ex TURNU MAGURELE) la capat de drum, in cimitirul de nave de la Gadani/Pakistan, 31.01.2022 – foto: Talha Saleem
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 158,70 m, latime: 22,80 m, pescaj: 9,92 m
– IMO: 9037020
– 16.113 tdw/ 12.233 Gt
– propulsia: un motor K8SZ52/105CL, licenta MAN, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 8.200 CP
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker: 1.611 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 504 KW, 400 V 50 HZ CA si 1 x 120 KW, 400 V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii
– 6 cranice fabricate in RDG, a cate 12 t SWL fiecare, care aveau posibilitatea de a lucra in tandem , cu o sarcina de pana la 25 t SWL
– putea lua la bord pana la 526 de containere
Ultimele Comentarii