Cargoul MOLDOVA in tranzit catre Beirut, decembrie 1966 – sursa foto: “O jumatate de veac in marina” , vol. 1 – Nicolae Romulus Moise
Cargoul MOLDOVA
Constructia sa a fost finalizata in ianuarie 1953, la Brodogradiliste 3 Maj, Rijeka, Iugoslavia, cand a fost livrat Jadranska Slobodna Plovidba (devenita ulterior Jadroplov), din Iugoslavia.
Numele purtat initial a fost SOCA, pavilionul arborat fiind cel iugoslav.
La data de 20.03.1958, cargoul SOCA, incarcat cu aproximativ 500 tone praf de tabacit piei de la Izmir pentru Constanta, a esuat, pe furtuna, pe digul de larg al portului Mangalia.
Furtuna, care a continuat cateva zile, a dus la inclinarea periculoasa a cargoului, acesta suferind avarii importante la corp. Prin sparturile de la pupa, apa a inundat compartimentul masini.
S-a incercat salvarea sa, cateva zilela rand, cu ajutorul remorcherelor RM 101 (de la Marina Militara), POARTA ALBA si FILIMON SIRBU de la Constanta, fara succes, insa.
Armatorul navei a ales sa abandoneze nava, costurile de salvare/dezesuare ale acesteia depasind deja costul estimat al acesteia. Astfel, cargoul a intrat in proproetatea statului roman.
Ulterior, cargoul a fost repus pe linia de plutire si remorcat la Constanta, unde a fost reparat. A primit numele MOLDOVA, pavilionul arborat fiind cel romanesc.
Cargoul MOLDOVA, alaturi de remorcherul HERCULES, langa epava cargoului ROSTOCK, Partizani, Canal Sulina, septembrie 1991
Inca de la inceputul anilor ’60, a fost folosit, alaturi de cele 4 cargouri din seria “ARAD”, pe asa numita linie de transport, NAVROM LEVANT LINE.
transportau marfuri de “bacanie” cum ar fi: soda de rufe, damigene , sticle de lampa, parafina, cuie in ladite, obiecte sanitare, incaltaminte, etc.
Aceste marfuri aveau ca destinatie porturile Famagusta, Lattakia, Beirut, Alexandria. La intoarcere incarcau fie bumbac de la Mersin(Turcia), minereu din insula Milos, portocale in ladite de la Famagusta, bere “Stella” in lazi de carton din Alexandria sau iarba de mare din Port Said.
A fost folosit pana in cea de-a doua jumatate a anilor ’80, fiind retras apoi la Constanta.
Din 1990 a fost transferat in patrimoniul G.I.S.N. (Grup Interventie si Salvare Navala) Constanta.
In 1991 era inca functional; in septembrie 1991, s-a deplasat, alaturi de remorcherul HERCULES, la Partizani, la locul in care se rasurnase cargoul ROSTOCK, fara a se reusi nimic, la acea vreme, pentru scoaterea epavei.
Ulterior a revenit la Constanta.
In 1999 a fost vandut la fier vechi, fiind dezmembrat chiar la Constanta.
Cargoul MOLDOVA in proces de dezmembrare, Constanta, 13.08.1999 – foto: Yvon Perchoc
Cateva caracteristici ale navei:
– Lungime: 54,84 m, latime: 8,96 m, pescaj: 3,86 m
– IMO: 5407227
– Call sign: YQSL
– 707 tdw/ 607 Gt
– propulsia era asigurata de un motor de provenienta italiana, model 6T329, ce dezvolta 630 CP
– viteza maxima: 9,5 Nd
– bunker combustibil: 37 t
– dotat cu 2 diesel-generatoare a cate 68 KW, 220 V, CC
– 4 magazii, 2 guri magazii
– instalatie de incarcare/descarcare: 4 bigi a cate 1 t SWL fiecare
Ultimele Comentarii