Cargoul MIRCESTI in constructie la Santierul Naval Tulcea, 1986 – stop cadru dintr-un film documentar despre Santierul Naval Tulcea
Cargoul MIRCESTI / MARTHA (1987-2011)
Constructia sa a inceput la ICNUT Tulcea in decembrie 1983, numar de santier N83. A fost lansat la apa in septembrie 1986, fiind finalizat in decembrie 1987, cand a fost livrat Navrom Constanta.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu 14.03.1995 a fost inchiriat (contact de bare-boat) Parma Impex 94 srl. Numele cargoului a fost schimbat in MARTHA, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Conform informatiilor preluate din ziarul Cuget Liber, nava a fost arestata in mai multe randuri, in diferite porturi ale lumii, din cauza datoriilor Navrom-ului. De fiecare data, Parma a platit aresturile in contul armatorului. La un moment dat, s-au acumulat 300.000 USD platiti de Parma, suma ce reprezenta plata chiriei in avans pe doi ani.
La data de 5.08.1998, cargoul a fost arestat in portul turcesc Izmir. Atunci, operatorul i-a cerut Navrom-ului sa-si elibereze singur nava de sub arest, in caz contrar urmand a rezilia contractul de bare-boat. Acest lucru s-a intamplat pe 24.08.1998. In deconturile cu Navrom, firma Parma a inclus si obligatiile fata de echipaj, insumand aproximativ 80.000 USD la acea data.
Navrom a acceptat propunerea operatorului, luandu-si obligatia de a plati. Lucru care nu s-a intamplat… O parte a echipajului, intors in tara, s-a adresat justitiei din Romania pentru recuperarea drepturilor salariale. Cei ramasi la nava, au imputernicit un avocat turc sa se adreseze justitiei pentru recuperarea banilor.
Cargoul a ramas in continuare arestat la Izmir, fiind in cele din urma executat silit de catre autoritatile din Turcia pentru recuperarea datoriilor. A fost adjudecat la licitatie de catre Cihan Maden Metal din Turcia, pe 25.05.2000.
Cargoul CLIPPER (ex MIRCESTI) tranzitand Bosforul, 2005 – foto: Louis Bosschaart
A fost reparat, numele i-a fost schimbat in FLIPPER, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel maltez.
Incepand cu aprilie 2004 i-a fost schimbat numele in CLIPPER, pavilionul arborat ramanand cel maltez.
In septembrie 2009 a fost vandut tot in Turcia, catre Horizon Denizcilik; numele i-a fost schimbat in ATRA, ramanand sub pavilion maltez. In aprilie 2011 i-a fost schimbat din nou numele, in ATRA 1, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
A mai navigat pana in septembrie 2011, cand a fost vandut la fier vechi, pentru 1,8 milioane USD. A ajuns pe 26.09.2011 la Alang/India, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul CLIPPER (ex MIRCESTI) tranzitand Bosforul, 20.06.2007 – foto: Henk Kouwnhoven
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,67 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 8802337
– Call sign: YQRK
– 8.730 tdw/ 6.066 Gt
– propulsia: un motor 6L52/55A, licenta MAN, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 6.000 CP; acesta antrena o elice cu pas variabil
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker combustibil: 1.083 tone
– echipat initial cu 5 diesel generatoare: 3 x 200 KW, 400 V, 50 Hz CA, 1 x 400 KW, 400 V, 50 Hz CA si 1 x 140 KW, 400 V, 50 Hz CA/ dupa vanzarea in Turcia, acestea au fost inlocuite cu un generator de ax de 500 KW, 400 v, 50 Hz, CA si un diesel-generator de avarie, Volvo, de 150 KW, 400 V, 50 Hz, CA
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare
Ultimele Comentarii