Cargoul HATEG tranzitand Bosforul, 26.07.1986 – foto: www.shipspotting.com / Frafo
Cargoul HATEG (1979-2008)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1194, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii noiembrie 1979.
Dupa 1990 a fost tranferat in patrimoniul Romline Constanta, in urma procesului de reorganizare a Navrom Constanta.
Un raport de la finalul anului 1996 lista cargoul HATEG ca valorand undeva intre 0,9 si 1,2 milioane USD.
La inceputul anului 1997 a fost inchiriat (contract de bare boat) S.C. A1 Team Shipping & Trading srl Constanta, impreuna cu alte 3 nave din patrimoniul Romline Constanta.
Conducerea Romline, avandu-l in frunte pe Laurentiu Streaja, a inchiriat aceste nave pline de datorii, desi navele ar fi trebuit sa fie libere de orice datorii la momentul inchirierii.
Ca urmare, acestea au inceput sa fie arestate prin diverse porturi ale lumii, in contul datoriilor facute de Romline.
A urmat apoi rezilierea unilaterala de catre Romline a contractului cu S.C. A1 Team Shipping & Trading, la numai cateva luni de la semnarea acestuia. S.C. A1 Team Shipping & Trading avea sa actioneze in instanta pentru recuperarea banilor pe care i-a cheltuit pentru plata taxelor catre porturile in care navele fusesera retinute si plata echipajelor pe acea perioada.
Dupa cativa ani instanta a dat castig de cauza S.C. A1 Team Shipping & Trading, care avea de recuperat peste 1.6 milioane USD de la Romline.
Dupa rezilierea contractului, cargoul HATEG a continuat sa fie operat de catre Romline Constanta.
Cargoul HATEG in Olanda, 23.07.1992 – foto: Louis Bosschaart
La data de 4.02.1998, cargoul HATEG a fost arestat la Hamburg/Germania pe fondul datoriilor acumulate de catre Romline. Desi s-a reusit eliberarea sa, a mai facut un singur voiaj, pana la Anvers/Belgia, unde a fost din nou arestat, in cursul lunii aprilie 1998, pentru datorii ale Romline catre companii de bunkeraj belgiene, ce se ridicau la aproximativ 500.000 USD.
Autoritatile belgiene au amenintat Romline cu scoaterea la licitatie a cargoului, in incercarea de a recupera datoriile. Romline a reusit sa evite executarea silita a cargoului, platind parte din datorii, fara insa a reusi sa scoata cargoul din arest.
Acesta a ramas arestat la Anvers pana in primavara anului 2000. Mai exact, la licitatia organizata in data de 24.03.2000, Romline a reusit sa vanda cargoul HATEG la un pret de nimic (47.500 USD). Cumparatorul a fost Essco Hellas din Grecia, acesta angajandu-se sa achite si datorii de aproximativ 500.000 USD catre autoritatile portuare belgiene.
La aceesi companie greceasca ajunsesera si alte foste cargouri romanesti: GORUN, GOVORA, FIRIZA si SUCIDAVA.
Revenind la HATEG, numele i-a fost schimbat in ESSCO SPIRIT, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez. Eliberat din arest la data de 4.04.2000 si aflat intr-o stare deplorabila, dupa 2 ani de detentie, a fost dus la Pireu/Grecia, unde a intrat in reparatii.
Reparatiile efectuate au fost mai mult o carpeala, pentru ca, in anii ce au urmat, cargoul a fost arestat in numeroase randuri pentru diverse deficiente.
Cargoul ESSCO SPIRIT (ex HATEG), in reparatii la Drapetsona Bay, Pireu/Grecia, 16.07.2000 – foto: www.shipspotting.com / Aleksi Lindstrom
La data de 7.02.2003, cargoul ESSCO SPIRIT , incarcat cu 6.700 tone de grau, a plecat in voiaj, de la Quebec City /Canada cu destinatia Grecia. A facut o oprire in rada portului Halifax / Canada pentru realimentare cu combustibil. 3 dintre cei 17 membri ai echipajului au cerut echipajului de pe nava de bunkeraj IMPERIAL DARTMOUTH sa trimita de urgenta inspectorii pentru controlul cargoului, deoarece se temeau pentru siguranta lor.
Inspectorii sositi la fata locului au gasit foarte multe deficiente, cele mai grave fiind legate de coroziunea accentuata a corpului navei sub linia de plutire. Infiltratiile din corpul navei au dus la deteriorarea graului, destinatarul din Grecia solicitand proprietarului cargoului despagubiri.
Cargoului a ramas arestat la Halifax. Din nou s-au efectuat doar carpeli, atat cat sa i se permita plecarea.
A fost eliberat la data de 25.05.2003, cand a plecat cu destinatia Havana/Cuba, unde a ajuns la data de 2.06.2003. A fost “reparat”, dupa care si-a reluat voiajele.
Incepand cu luna mai 2004, numele i-a fost schimbat in DEFIANT T, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel slovac. Si sub acest nume a continuat sa fie arestat in numeroase randuri, datorita multiplelor probleme de la bord.
In cursul anului 2006, compania greceasca a abandonat toate cele 3 cargouri pe care le mai avea (fostele cargouri romanesti HATEG, SUCIDAVA si GORUN) prin diverse porturi ale lumii.
Cargoul DEFIANT T a fost abandonat cu tot cu echipaj la Colombo/Sri Lanka. Ulterior a fost parasit si de catre echipaj, ramanand ancorat in rada exterioara a portului Colombo.
A fost vandut la licitatie, in cursul lunii iunie 2007, fiind adjudecat de catre niste indieni, la pretul de 2,4 milioane USD. Numele i-a fost schimbat in VICTORIA 500, pavilionul arborat fiind schimbat cu cel panamez.
Nu exista informatii sau fotografii care sa mai ateste ca ar mai fi navigat vreodata.
Cert este ca in cursul anului 2008 a fost vandut la fier vechi. A ajuns la Alang/India la data de 24.07.2008, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul ESSCO SPIRIT (ex HATEG), arestat in rada portului Halifax/Canada, 25.04.2003 – foto: www.shipspotting.com / Notchy
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,76 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7906162
– Call sign: YQIO
– 8.750 tdw/ 6.253 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 1.130 tone
– 3 diesel generatoare a cate 250 KW, 400 V, 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii