Cargoul HAGIENI in anii ’80 – foto: Louis Bosschaart
Cargoul HAGIENI (1982-2013)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1248, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii octombrie 1982.
A ramas in patrimoniul Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu septembrie 1992 a fost inchiriat (contract de bare boat) Cosena srl Constanta. A navigat in continuare cu acelasi nume si sub pavilion romanesc.
La data de 25.01.1997, cargoul HAGIENI, incarcat cu 6.200 tone soda calcinata in 3 din cele 4 magazii, avand ca destinatie Franta, a colizionat pe o vreme inchisa, cu ceata deasa, in Bosfor, cu petrolierul BARBAROSSA, sub pavilion italian.
Cargoul romanesc a fost lovit intre magaziile 1 si 2 (magazia 1 era goala), in tribord. Spartura provocata a dus la inundarea rapida a magaziilor 1 si 2.
Cargoul HAGIENI a fost apoi esuat voluntar pe un banc de nisip, pentru a evita scufundarea sa.
Au urmat apoi 3 ani de procese in Turcia, apoi la Curtea Amiralitatii din Londra, in cele din urma stabilindu-se culpa petrolierului italian BARBAROSSA, in proportie de 90%.
Operatiunile de ranfluare au durat doua saptamani. S-a apelat la o firma de salvare din Turcia, au fost acoperite sparturile, apoi scoasa apa din magazii, dupa cargoul a fost dus pentru reparatii provizorii intr-o dana de reparatii din Buyuk/Turcia. Cargoul HAGIENI si-a continuat apoi voiajul catre Franta, unde a descarcat marfa.
A intrat in reparatii mai serioase abia la intoarcerea in Romania, la Santierul Naval Constanta.
Cargoul HAGIENI, pe fluviul Chao Praya / Bangkok – foto: Toma Gheorghe
Comandantul cargoului HAGIENI – Marin Deboveanu – in 1988, rada Port Said – foto: Toma Gheorghe
Cargoul HAGIENI esuat pe un banc de nisip in Bosfor, pentru a evita scufundarea, 25.01.1997 – foto: colectia www.marinarii.ro
La inceputul anului 1998 i-a fost schimbat numele in LYVIA, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
In septembrie 1998 a fost arestat la Brunsbuttel/Germania, pe fondul unor datorii ale Navrom.
a fost vandut in cursul lunii decembrie 1998 chiar Cosena srl Constanta. Numele i-a fost schimbat in DANA, pavilionul arborat fiind cel maltez, iar operatorul navei SoCoMar, care mai avea in operare si alte foste cargouri romanesti din aceeasi clasa (ALBA, SATU MARE, CIMPIA TURZII, HUSI, VILCEA, LUGOJ).
A ramas vopsit in aceleasi culori: corpul in rosu, suprastructura in alb, doar cosul a fost revopsit in galben, avand imprimat pe el simbolul Yin-Yang.
In ianuarie 1999 i-a fost schimbat numele in OANA.
Din ianuarie 2000 a revenit sub pavilion romanesc la Cosena srl Constanta, numele ramanand acelasi – OANA.
A continuat sa navigheze pentru Cosena pana in toamna anului 2006, cand a fost vandut in Ucraina.
Cargoul OANA (ex HAGIENI) in Dardanele, 7.09.1999 – foto: Yvon Perchoc
Corpul cargoului a fost vopsit in albastru, suprastructura in alb, numele fiindu-i schimbat in NIKA. Pavilionula arborat a fost cel maltez.
Operarea sa avea sa revina Pic Shipping Ltd Odessa, la care au ajuns si fostele cargouri romanesti CIMPIA TURZII si COSTINESTI.
A navigat pana in aprilie 2013 cand a fost vandut la fier vechi.
A efectuat un ultim voiaj catre Aliaga/Turcia, unde a ajuns pe 10.04.2013, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul NIKA (ex HAGIENI), cateva fotografii realizate de echipajul ucrainean in noiembrie, decembrie 2006 (foto: Новая папка)
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,70 m, latime: 17,69 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 8222408
– Call sign: YQNC
– 8.750 tdw/ 5.931 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 1.131 tone
– 3 diesel generatoare a cate 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare
Ultimele Comentarii