Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul FUNDULEA, 23.11.1987

Cargoul FUNDULEA / ATILLA K / SIMONA (1980-2000)

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 683, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii ianuarie 1980.
La data de 23.11.1987, cargoul FUNDULEA tranzita stramtoarea Ormuz, venind din Italia cu destinatia Kuwait. Oficial, transporta praf de marmura.
La intrarea in stramtoare, o nava militara iraniana s-a apropiat de cargoul romanesc, trecand la interogarea echipajului prin radio. Ulterior, iranienii au simulat plecarea, apoi s-au intors brusc catre FUNDULEA, lansand 8 rachete, care au atins suprastructura cargoului. Rachetele au dus la incendierea navei romanesti, comanda a fost aproape distrusa, 3 membri ai echipajului fiind raniti, printre care si comandantul Radu Lupu; acesta fiind grav ranit, a fost transportat la un spital din Dubai, initial, apoi in tara, unde, din pacate a decedat.
La cateva minute dupa atacul asupra navei romanesti, iranii au deschis focul asupra unei alte nave, sub pavilion panamez.
In aceeasi regiune a fost atacat, cam in aceeasi perioda, si cargoul romanesc PLATARESTI, nefiind insa avariat grav.
Revenind la cargoul FUNDULEA, dupa stingerea incendiului, acesta a fost remorcat pana in portul Sarjah. Initial s-a pus problema vanzarii navei la fier vechi in India, insa nu s-a ajuns la nici o intelegere cu indienii.
In 1988, cargoul FUNDULEA a fost adus la remorca de catre remorcherul HERCULES, pe atunci nou, pana la Constanta.
De aici a plecat remorcat catre Santierul Naval Galati, unde a intrat in reparatii. Practic, s-a inlocuit tot castelul navei cu unul nou, valoarea reparatiilor depasind 2 milioane USD.
Cargoul a reintrat in serviciu in prima parte a anului 1989.

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Referitor la incidentul din 23.11.1987 si ceea ce a urmat, redam comentariul domnului Adrian Enache, caruia ii multumim pentru informatii:
” FUNDULEA este nava mea de suflet, ca sa zic asa, fiind prima nava pe care am navigat dupa absolvirea institutului. Am fost repartizat pe FUNDULEA dupa accidentul din golf, prin octombrie 1988, (dupa ce am fost la muncile agricole, vreo 2-3 saptamani, in cadrul Navromului!!! ), cand era in faza finala in santier, la Galati. Reparatiile au constat in inlocuirea totala a castelului.
Sala masini era intacta dupa evenimente. Echipajul a fost adus in tara in doua ture, la interval de doua saptamani, nebeneficiind de ajutor prea mare din partea companiei, in sensul ca au aterizat la Bucuresti in pantaloni scurti si tricouri, (in luna decembrie!) cam cu ce haine mai aveau pe ei, dupa incendiul care a fost la bord. Ulterior au primit o mica despagubire, “sacul marinarului”, cum se spune.
Toate documentatia originala era coapta pe canturi si afumata, fiind salvata de echipaj, prin evacuarea acesteia pe hublou (fereastra), spre cranicul Nr.4, cel mai apropiat de castel.
Dupa cateva voiaje pentru Navrom (Qusseir, Jeddah + Durres, China, Hamrawein, etc) a fost inchiriata companiei turcesti Kalkavan si rebotezata “ATILLA K”.
Nu am auzit zvonuri ca ar fi fost si alta marfa in magaziile navei, in cei 2-3 ani cat am fost pe ea, desi am cunoscut multi dintre cei care fusesera la bord atunci.
Se pare ca echipajul navei militare iraniene a fost iritat de faptul ca FUNDULEA nu a oprit motorul principal imediat, la somatia lor. Ei nu aveau de unde sa stie ca FUNDULEA avea elice cu pas variabil si, deci, ca sa opresti nava, nu trebuie decat pus pasul elicei in zero (axul portelice ramane sa se invarta).”

 

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul FUNDULEA, 23.11.1987 – foto: https://www.gettyimages.com/

Cargoul FUNDULEA a ramas in patrimoniul Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu luna martie 1992 a fost inchiriat (contract de bare-boat) turcilor de la Kalkavan, impreuna cu un alt cargou, de 4.800 tdw – SALISTE.
Cargoul a intrat in reparatii, la Santierul Naval Midia, iar la finalizarea acestora, in noiembrie 1992, numele i-a fost schimbat in ATILLA K, pavilionul arborat ramanand cel romanesc.
Ca si in cazul altor nave romanesti, inchiriate unor “companii private de shipping”, si cu turcii de la Kalkavan lucrurile au stat la fel….
Redam in continuare comentariul domnului Adrian Enache:
“In vara, cred, (1992) ca am revenit pe nava. A urmat un voiaj foarte lung si foarte greu (10 luni), din care am revenit acasa dupa amenintari ca parasim nava daca nu ni se trimite schimb (eram in Bombay). Geruri extreme in Ucraina, timp de o luna de zile (a crapat total vopseaua pe roof, se vedea grundul), am ramas blocati in gheata in Marea Azov, apoi fara aer conditionat in Kuweit si cateva ture Bombay-Qatar, cu sulf vrac. Groaznic a fost!”

In urma unor litigii financiare intre Kalkavan si Navrom, cele doua cargouri au fost retrase cu greu din acest contract, Navrom deschizand proces la Londra impotriva turcilor.
In 1996 cargoul ATILLA K a fost adus la Constanta, cu defectiuni majore la motorul principal, fabricat la ICM Resita. A revenit la numele original – FUNDULEA. Incepand cu 16.08.1996 a fost adus in Santierul Naval Constanta, in urma evaluarilor facute, ajungandu-se la concluzia ca ar fi trebuit inlocuit motorul principal, iar costul reparatiilor ar fi echivalat cu cat ar mai fi valorat nava la acea data.
Cargoul a fost declarat “Total Loss”, ramanand in portul Constanta.
Cel putin in acte, numele cargoului a fost schimbat in SIMONA, insa acesta nu a mai navigat niciodata.
La data de 26.09.1997, Navrom a organizat o licitatie, prin care incerca vanzarea mai multor cargouri. Pe lista se regasea si FUNDULEA, insa nimeni nu a fost interesat de aceasta oferta.
La fel, la licitatia organizata la data de 25.02.1998, pretul de pornire pentru FUNDULEA fusese stabilit la 1,1 milioane USD, insa, din nou, nu a fost nimeni interesat de aceasta oferta.
De abia in ianuarie 2000 a fost vandut, insa la fier vechi. A ajuns remorcat, la Aliaga/Turcia, pe 19.01.2000, impreuna cu cealalt cargou care fusese inchiriata turcilor de la Kalkavan – SALISTE – fiind ulterior dezmembrat.

Memorii de pe nava FUNDULEA – youtube/ Dobrogea TV

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,78 m, latime: 17,70 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7906289
– Call sign: YQIB
– 8.850 tdw/ 6.127 Gt
– propulsia: un motor fabricat la ICM Resita – licenta MAN, model 6L52/55A, motor ce dezvolta 6.000 CP; acesta antrena o elice cu pas variabil
– viteza maxima: 15 Nd
– bunker combustibil: 574 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 200 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 400 KW, 400V 50 HZ
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5 t SWL fiecare

Trei decenii de la bombardarea cargoului FUNDULEA in stramtoarea Ormuz – youtube / Radio Constanta