Cargoul FOCSANI la Gallipoli / Italia, 1986 – foto: www.naviearmatori.net / bellerofonte
Cargoul FOCSANI (1976-1999)
A fost construit la WARNOWWERFT WARNEMUNDE, Rostock/RDG, numar de santier 395, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii februarie 1976. A fost cea de-a doua nava de acest tip (clasa Ozean) construita pentru Romania.
Se pare ca seria care a fost comandata initial cuprindea 6 cargouri (numele, neoficial, al ultimelor doua ar fi fost MURFATLAR si VALEA CALUGAREASCA), dar in 1980, conducerea Romaniei a sistat orce import in domeniul naval, iar cele doua nave nu s-au mai construit. Ca raspuns la aceasta actiune, RDG nu a mai luat din Romania nava de demagnetizare MAGNETICA 298, construita initial pentru ei.
Impreuna cu surorile – COTNARI, DRAGASANI si PANCIU – cunoscute drept “categoria Podgorii”, au reprezentat cele mai bune cargouri care au existat in patrimoniul Navrom Constanta.
In anii ’80, navele DRAGASANI si PANCIU, din aceasta clasa, au fost folosite la filmari in filmele romanesti “Furtuna in pacific” si “Un echipaj pentru Singapore” (multumim domnului Gheorghe Bejan pentru informatie).
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
In august 1995 Navrom Constanta avea sa inchirieze, in contract de bare-boat, catre Self Invest Maritime Constanta cele 4 cargouri de acest tip: PANCIU, DRAGASANI, COTNARI si FOCSANI.
Decizie absolut stranie a Navrom, de a inchiria cele mai bune cargouri ale sale unor “neica nimeni” (a se citi Self Invest Maritime), care aveau un capital social de numai 100.000 lei vechi!
Desigur, totul pare mult mai clar daca tinem cont ca aceste numiri in fruntea Romline, Petromin si Navrom erau facute politic, iar acei indivizi, pusi in functie, actionau ca niste simple marionete ale politicienilor corupti de care aceasta tara nu a dus lipsa niciodata! Iar navele erau inchiriate pe spaga sau unor apropiati ai acestora.
Tot la aceeasi data Navrom intrase in combinatie cu SC Uzin Export Import SA (fostul ICE Navlomar), de la care a inchiriat (contracte de bare-boat) cele 7 nave ale acestora. Nave care au fost imediat re-inchiriate aceleiasi Self Invest Maritime Constanta.
Self Invest a apelat la un credit initial in valoare de 4,9 milioane USD, luat de la Bancorex si garantat (culmea) prin ipotecarea cargourilor REGHIN si CIMPIA TURZII care apartineau Navrom.
Inca de la preluarea navelor in contract de inchiriere, pentru echipajele acestora a inceput calvarul: salarii neplatite cu lunile, aprovizionarea navelor cu piese de schimb, alimente si combustibil se facea cu foarte mare intarziere, taxele portuare nu erau platite….
Navele au ajuns, rand pe rand, sa fie arestate in diverse porturi ale lumii, fiind efectiv abandonate, cu tot cu echipaj, de catre Self Invest Maritime.
Cei 211 marinari de pe cele 7 cargouri nu si-au mai vazut niciodata restantele salariale, care in ianuarie 1997 se ridicau la peste 1,2 milioane USD.
In dosarul “Self Invest” au fost anchetati, printre altii, Mircea Mihail – patron Self Invest si Manea Ghiocel, directorul Navrom, cu al carui larg concurs au ajuns acele nave in patrimoniul escrocilor de la Self Invest Maritime. Condamnati initial la 2 de inchisoare ani cu suspendare (Mircea Mihail), si respectiv 6 ani si 8 luni de inchisoare cu executare (Manea Ghiocel), aveau sa fie ulterior achitati de catre instante…. Penibila justitie din Romania, mereu controlata politic!
In urma Self Invest srl a ramas si pana in ziua de azi o datorie la Bancorex de 7,6 milioane USD, conform listei publicate si raspublicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf.
La inceputul anului 1997 Navrom Constanta a retras cele 4 cargouri (COTNARI, FOCSANI, DRAGASANI si PANCIU) din contractul cu Self Invest.
Incepand cu luna martie 1997, aceste au au fost inchiriate N.I. Johnson CO srl Constanta, care mai avea alte 3 cargouri inchiriate de la Navrom.
Conform publicatiei “Cuget Liber” din 27 martie 1997, N.I. Johnson a convenit cu armatorul Navrom, ca odata cu preluarea navelor care au fost in exploatarea Self Invest, sa preia si datoriile catre echipajele care se aflau sau au fost pe nave.
N.I. Johnson a solicitat un credit de 6 milioane dolari de la Bancorex, pentru plata datoriilor navelor si pentru repararea lor, credit garantat cu ipotecarea celor 4 cargouri.
Revenind la cargoul FOCSANI, acesta era arestat la Manila/Filipine inca din octombrie 1996, in contul datoriilor catre agentii locali si a unor litigii legate de marfa. In august 1997, cargoul se afla arestat tot la Manila, iar valoarea datoriilor crescuse la 450.000 USD.
In septembrie 1997, echipajele de pe cele 7 nave aflate in exploatarea N.I. Johnson au declansat greva, cerand indexarea salariilor si a diurnei. Conflictul de munca a fost solutionat in cursul lunii octombrie 1997.
Din pacate, cargoul FOCSANI a ramas arestat in continuare la Manila.
In urma litigiilor financiare dintre NI Johnson si Navrom (NI Johnson avea de recuperat peste 1 milion de dolari de la Navrom, la care se mai adaugau si alte pierderi generate de arestarea navelor inchiriate pe fondul datoriilor Navrom), cargourile au fost rand, pe rand, abandonate cu tot cu echipaj, ramanand ca Navromul sa se descurce pentru scoaterea acestora din arest.
In urma N.I. Johnson CO srl a ramas o datorie la Bancorex de 7,12 milioane USD, conform listei publicate si raspublicate de AVAS: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf…
Daca celelalte 3 cargouri ale seriei au reusit sa fie vandute de catre Navrom si au mai navigat, chiar daca pentru putin timp, nu acelasi lucru s-a intamplat si cu FOCSANI. Acesta avea o defectiune pe partea de propulsie (linia axiala sau elice), defect ce amintea de “problema similara” a cargoului din aceeasi clasa folosit la filmarile din “Furtuna in Pacific”. Spre deosebire de film, unde cargoul este salvat, FOCSANI a ramas pentru totdeauna la Manila.
Navrom se afla intr-o situatie financiara dezastruoasa care nu-i permitea sa-si elibereze navele din arest, nu mai vorbim despre eventuale reparatii…
Cargoul FOCSANI a fost vandut unei firme locale, din Manila, in septembrie 1999, fiind dezmembrat in aceeasi locatie, Manila.
Cargoul FOCSANI in 1991 – foto: www.merchantshipphotos.de (pagina nu mai exista in prezent)
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 152,75 m, latime: 20,30 m, pescaj: 9,31 m
– IMO: 7532894
– Call sign: YQEM
– 13.900 tdw/ 9.524 Gt
– propulsia: un motor fabricat la VEB Dieselmotorenwerk Rostock – licenta MAN, model K8Z70/120E, ce dezvolta 11.200 CP
– viteza maxima: 17,6 Nd
– bunker combustibil: 1.612 tone
– 3 diesel generatoare a cate 400 KW, 400 V, 50 HZ CA fiecare
– 5 magazii, 5 guri magazii
– instalatie de incarcare/descarcare: 16 bigi a cate 10 t SWL fiecare si o biga de forta a 70 t SWL
Ultimele Comentarii