Cargoul COSTINESTI in a doua jumatate a anilor ’90 – foto: Henk Kouwenhoven
Cargoul COSTINESTI (1985-2016)
Constructia sa a inceput la Santierul Naval Braila in februarie 1983, numar de santier 1284. A fost lansat la apa in iunie 1984, fiind finalizat in august 1985, cand a fost predat Navrom Constanta.
A facut parte din flota Navrom – sectia IV, Galati.
A navigat pentru Navrom Constanta pana in 1990, cand a fost transferat la Romline, in urma procesului de reorganizare a Navrom Constanta.
Incepand cu 15.04.1994 a fost inchiriat pe o perioada de 5 ani (contract de bare boat) Conav J&T Shipping, prima companie privata de shipping, dupa cum avea sa declare toata presa.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor companii private din shipping: Bancorex, ipotecarea navei, datorii, etc,etc.
Falimentul Conav J&T a fost cerut de catre Petromin in incercarea de recuperare a datoriilor pe care Conav le avea catre aceasta ( Petromin avea inchiriat vrachierul PIONIERUL).
In urma Conav J&T Shipping a ramas o datorie la Bancorex de 2,66 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
Iar in Urma Romline, conform aceleasi liste, o “gaura” de 9,4 milioane USD!
Cargoul COSTINESTI arestat la Ravenna/Italia, 3.06.2001 – foto: shipspotting.com/Malcom Cranfield
Cargoul s-a reintors apoi sub operarea Romline. Acesta avea sa fie arestat catre sfarsitul anului 1999 la Ravenna/Italia. In august 2000 cargoul era deja in blackout, toate instalatiile de la bord fiind oprite din lipsa combustibilului. Echipajul era neplatit de mai bine de 7 luni.
In octombrie 2000, 11 marinari din echipajul navei au fost repatriati, la bord ramanad doar 4, pentru paza acesteia.
In decembrie 2000, AVAB a alocat suma de 36.000 USD pentru aprovizionarea cu apa, alimente si combustibil a navelor Romline arestate in diverse porturi ale lumii; printre aceste nave s-a numarat si COSTINESTI.
Cargoul COSTINESTI a fost scos la vanzare prin licitatie in aprilie 2001; pretul de pornire era de 356.850 USD, la care se mai adugau aproximativ 2 milioane USD, datoriile navei.
A reusit sa fie vandut abia in aprilie 2002, probabil pe un pret mai mic. Cumparatorul a fost Dor Shipping, numele cargoului a fost schimbat in DOR, pavilionul arborat fiind cel cambodgian.
Corpul navei a fost vopsit in negru, iar suprastructura in alb. Cranicile nr.2 si 4 au fost eliminate.
Cargoul VICTORIA I (ex COSTINESTI) tranzitand Bosforul in 2005 – foto: Louis Bosschaart
In decembrie 2003 a fost vandut in Ucraina. Numele i-a fost schimbat in VIKTORIYA I, corpul navei a fost vopsit in albastru, suprastructura in alb, iar pavilionul arborat a fost schimbat cu cel ucrainean.
Operarea sa avea sa revina Pic Shipping Ltd Odessa, la care au ajuns si fostele cargouri romanesti CIMPIA TURZII si HAGIENI.
Din iulie 2005 i-a fost schimbat numele in VICTORIA I, pavilionul arborat fiind cel cambodgian.
In mai 2007 i-a fost schimbat schimbat din nou numele in VIKKI, pavilionul arborat fiind cel maltez.
Sub acest ultim nume a putut fi vazut destul de des pe Dunare, ajungand de cateva ori la Reni sau Galati. O adevarata raritate, acest tip de nava disparand de pe Dunarea maritima dupa 1991…
Am avut ocazia sa il vad pentru ultima oara la Galati, Porul Docuri, in septembrie 2015.
A mai navigat pana in februarie 2016, cand a fost vandut la fier vechi. A ajuns la Aliaga pe 11.02.2016, fiind ulterior dezmembrat.
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,70 m, latime: 17,74 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 8503838
– Call sign: YQOL
– 8.750 tdw/ 5.934 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 1.131 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare si 1 x 118 KW, 400V 50 HZ CA
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Ultimele Comentarii