Cargoul BUCEGI – colectia marinarii.ro
Cargoul BUCEGI (1913-1959)
A fost construit in 1913 la Greenock G’mouth, Cartsdyke/Scotia, pentru Serviciul Maritim Roman (SMR).
A ajuns in tara in cursul lunii septembrie 1913.
Alaturi de nava sora, CARPATI, a fost achizitionat de catre SMR pe baza unor imprumuturi obtinute foarte greu de la Casa de Depuneri, dupa multe tergiversari, urmare a nepasarii guvernantilor vremii si a sistemului greoi si defectuos prin care statul acorda credite unitatilor sale.
SMR a platit pentru fiecare dintre cele doua cargouri cate 1.519.505 lei.
Cargourile BUCEGI si CARPATI au navigat, alaturi de cargourile BUCURESTI, DOBROGEA si TURNU SEVERIN, pe relatia Dunare- Rotterdam pana in 1914, cand, odata cu izbucnirea Primului Razboi Mondial, cursele au fost suspendate.
Incepand cu octombrie 1916, guvernul roman a inchiriat Rusiei mai multe nave, printre care si cargoul BUCEGI. Numele acestuia a fost schimbat, temporar, in BUCACI.
Avea sa se intoarca in Romania la inceputul anului 1919, intr-o stare avansata de uzura. A fost trimis la reparatii, numele fiindu-i schimat cu cel original – BUCEGI.
Dupa izbucnirea celui de-al Doilea Razboi Mondial, la 4.12.1940, cargoul BUCEGI a fost arestat la Haifa de catre autoritatile engleze. Echipajul, aflat sub comanda capitanului de cursa lunga Gheorghe Badescu a fost debarcat si repatriat, cargoul fiind pierdut dupa razboi.
Din 1947 a mai purtat numele PETSAMO. A fost taiat la Savona in noiembrie 1959.
Caracteristici nava:
– lungime: 114,60 m, latime: 15,85 m, pescaj: 7,17 m
– capacitate: 7.200 tdw / 4.498 Gt
– propulsia era asigurata de o masina cu abur cu tripla expansiune, 2.200 CP
– viteza: 9,5 Nd
– capacitate magazie combustibil (carbune): 584 t
– 4 magazii / 4 guri magazii
– incarcarea/descarcarea se facea cu ajutorul mai multor bigi dispuse in jurul celor 2 catarge, de la prova, respectiv pupa (4 bigi dispuse in jurul catargului prova si inca 4 in jurul catargului pupa)
– echipaj: 37
– informatii nava: “O istorie tragica a Marinei Comerciale Romane” – Marian Mosneagu, Constantin Cumpana
Ultimele Comentarii