Cargoul BIHOR in anii ’90 – foto: Louis Bosschaart
Cargoul BIHOR (1973-1998)
A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 633, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii decembrie 1973.
La data de 18.07.1988, cargoul BIHOR a luat foc in sala masini, in plin muson, in Marea Arabiei. Comandant era Tanaseanu Miron Decebal si sef mecanic, Stefan Ilie. Incendiul s-a produs din cauza unui scurtcircuit electric in sala masini si a fost stins relativ repede, fiind actionata instalatia de stins cu CO2, dar a fost afectata instalatia electrica.
Cargoul BIHOR a ramas in blackout, marea avand forta 12. Dupa 3 zile s-a reusit pornirea unui diesel-generator si a motorului principal, dupa ce cargoul BIHOR a fost asistat de catre un petrolier japonez.
Dupa alte 3 zile a ajuns in asistenta si cargoul FELEAC, dar acesta a suferit si el o avarie, ramanand in blackout.
Dupa ce s-au mai facut niste reparatii in sala masini a cargoului BIHOR, acesta a putut porni mai departe si a primit ordin sa remorcheze cargoul FELEAC pana in rada portului Djibouti. Cele doua nave au ajuns in rada la Djibouti pe 24.07.1988, iar nava FELEAC a intrat in port pentru rezolvarea problemelor cu combustibilul. Cei de pe nava BIHOR i-au ajutat pe cei de pe FELEAC cu freon si piese pentru instalatia frigorifica (multumim pentru informatii domnului Stefan Ilie – sef mecanic pe cargoul BIHOR in momentul producerii acestui incident, si care a lucrat pe aceasta nava vreme de 24 de ani cu intrerupere).
Cargoul BIHOR a ramas in patrimoniul Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Din mai 1994 a fost inchiriat (contract de bare-boat) Euromar Shipping & Trading srl, o alta “companie privata de shipping” aparuta dupa 1990, patronata de catre Daniel Dragan. La aceeasi companie aveau sa fie inchiriate si cargourile SEBES si SEIMENI, de 4.800 tdw.
A continuat sa navigheze sub acelasi nume si sub pavilion romanesc.
Ca si alte “companii” de acest gen, si Euromar Shipping s-a imprumutat la Bancorex, pentru repararea/retehnologizare navelor, lucru care, normal, nu s-a intamplat.
A urmat apoi “scenariul clasic” cu acumulare de datorii catre furnizori, echipaje, autoritati portuare, furnizarea cu intarziere a alimentelor, pieselor de schimb si celor necesare pentru buna desfasurare a activitatii la bordul navelor.
Cargoul BIHOR avea sa treaca din arest in arest, la inceput datorita litigiilor legate de marfa, apoi datorita conditiilor de la bordul sau, ori datoriilor fata de echipaj.
Ultimul voiaj al cargoului BIHOR a fost intre Walvis Bay/Namibia si Dalian/China, acesta ajungand la destinatie in cursul lunii decembrie 1997. Conditiile de la bordul cargoului erau dezastruase: puntile cargoului erau ruginite si gaurite, capacele magaziilor deformate,
tubulatura tancurilor de balast era sparta, la fel si cea din santina, barca din babord era gaurita, colacii de salvare rupti, radarul din babord si radiotelefonul erau nefunctionale. Pe scurt, cargoul BIHOR ajunsese o epava din cazul managementului dezastruos al acestei firme de apartament, care se voia experta in operarea navelor.
La data de 24.12.1997 Navrom a retras cargourile pe care le avea inchiriate Euromar pentru restante la plata chiriei de peste 1 milion USD.
De asemenea, datoriile fata de cei 26 de membri ai echipajului se ridicau la 83.000 USD, bani pe care Euromar “a uitat” sa-i mai plateasca.
Membrii echipajului au cerut in repetate randuri Euromar si Navrom sa rezolve problema restantelor salariale, lucru care nu s-a intamplat. In cele din urma, pe 31.12.1997, echipajul s-a adresat Tribunalului Maritim din Dalian, care a dispus arestarea navei.
In scurt timp viata la bordul cargoului a ajuns un infern: in lipsa combustibilului, nimic nu mai functiona la bordul navei, temperaturile in cabine coborasera la 15 grade, iar echipajul era nevoit sa-si prepare hrana pe punte, intr-o soba improvizata dintr-un butoi.
Nici Euromar si nici Navrom nu au facut nimic pentru salvarea navei.
Cargoul BIHOR arestat la Aarhus, anii ’90 – foto: www.shipspotting.com / Mikkel
In urma Euromar Shipping a ramas o “gaura” la Bancorex de 434.000 USD ( http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf ). Bani care nu au fost si nici nu vor mai fi recuperati vreodata…. Pentru ca asta este Romania, pentru ca toata “nebunia” aceea a anilor ’90, cu acele “companii private de shipping” nu a avut ca scop decat imbogatirea unora pe spatele a ceea ce mai ramasese din flota Romaniei.
Cautiunea stabilita de catre Tribunalul Maritim din Dalian pentru eliberarea navei fusese stabilita la 250.000 USD. Navrom era insa in plin declin, n-ar fi avut de unde sa plateasca banii acestia. Navrom a incercat gasirea unui cumparator pentru nava, insa pretul stabilit, de 1.425.000 USD era mult peste ceea ce mai valora cargoul BIHOR.
La licitatie din 25.02.1998 a aparut un posibil cumparator pentru 6 dintre cargourile, de fapt epavele, scoase la licitatie de catre Navrom: arabul cu cetatenie americana – Mohammed Shafiq, care avea sa mai cumpere si alte cargouri de la Navrom, vandute pe nimic, in cadrul procesului de lichidare al acesteia.
De remarcat ca arabul era reprezentat in Romania de catre firma Geomar din Constanta, patronata de nimeni altul decat Calin Marinescu, zis Shogun-ul, un alt individ dubios al carui nume se regaseste in “celebrul” Dosar Flota.
Licitatia a fost in cele din urma anulata, considerandu-se ca a existat doar cate o oferta pentru fiecare nava.
Cargoul BIHOR a ramas la Dalian pana in aprilie 1988, cand a fost executat silit la cererea Tribunalului Maritim din Dalian. A fost adjudecat de catre o companie locala, din China, numele i-a fost schimbat in JIHANG, pavilionul arborat fiind cel cambodgian.
Aflat intr-o stare deplorabila nu a mai navigat. A fost vandut ulterior la fier vechi.
A ajuns remorcat la Alang, pe 11.11.1998, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul BIHOR, 16.06.1995 – foto: Hans Rosenkranz (www.rosenkranz-shipphotos.de)
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 130,77 m, latime: 17,69 m, pescaj: 8,10 m
– IMO: 7337529
– Call sign: YQCW
– 8.659 tdw/ 6.253 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 5RD68, motor ce dezvolta 6.100 CP.
– viteza maxima: 16 Nd
– bunker: 450 tone
– 3 diesel generatoare a cate 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 4 magazii, 4 cranice a cate 5t SWL fiecare
Fotografiile preluate din web site-ul www.shipspotting.com sunt publicate in scopuri educative, non-profit in www.marinarii.ro conform termenilor si conditiilor sursei care detine toate drepturile.
The picturs taken from the web site www.shipspotting.com are published non-profit for educational purposes in www.marinarii.ro as stated on source terms and conditions that has all the rights .
Adevarul despre cargoul Bihor îl spun eu domnule Cristian Gregoretti. Îți multumesc ca ai scris parțial istoria navei Bihor. Eu am stat pe nava 24 de ani cu întrerupere . Mecanicul 1 de pe Feleac a spus adevarul 3% . Avaria navei Bihor in marea Arabiei din 18 Iulie 1988 s a produs când la bord era comandant Tănăseanu Miron Decebal și șef mecanic Ștefan Ilie. Nava a luat foc la compartimentul mașina din cauza unui scurt circuit electric, s a făcut blackout , marea având forța 12 . După 3 zile am reușit sa pornim un DG si motorul principal fiind asistați de un petrolier japonez . După 3 zile a venit nava Feleac sa ne ajute dar au pățit si ei o avarie si au rămas in blackout. Am primit ordin după ce am mai făcut niște reparații in compartimentul mașina si puteam sa ne deplasam sa remarcam nava Feleac si sa o ducem in Rada portului Djibouti pe 24 Iulie am ajuns in Rada iar nava Feleac a intrat in port pentru rezolvarea problemelor cu combustibilul. Nava Feleac nu ne a ajutat cu nimic , din contra nava Bihor ia ajutat cu freon si piese pentru instalația frigorifica.
Buna seara domnule Stefan Ilie, va multumim pentru informatii! Le-am introdus in descrierea navei, mentionandu-va ca sursa.