Cargoul AZUGA in anii ’80 – foto: Henk Kouwenhoven
Cargoul AZUGA (1974-2009)
A fost construit la Santierul Naval Braila, numar de santier 1065, fiind predat Navrom Constanta in cursul lunii iunie 1974.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu noiembrie 1991, a fost inchiriat SC Transnav srl Constanta.
Cargoul AZUGA in anii ’80 – foto: Louis Bosschaart
Incepand cu 1998, odata cu intrarea Navrom Constanta in insolventa, a inceput vanzarea navelor acestei companii. Printre ele s-a aflat si AZUGA.
Aceasta a fost vanduta la licitatie, pe 23 aprilie 1998 catre Boss 97 srl Constanta, pentru 197.960 USD. Tot acolo aveau sa ajunga si fostele cargouri romanesti TIRGU JIU si SADOVA.
Numele i-a fost schimbat in YASAR KAPTAN II, pavilionul arborat fiind initial cel turcesc, aboi cambodgian.
Incepand cu iunie 2003 operarea sa a revenit unei companii turcesti, pavilionul fiind schimbat cu cel georgian.
Cargoul AZUGA la Hamburg, 19.11.1994 – foto: Hans Rosenktanz
Pe 18 mai 2005, in timp ce era ancorat in rada portului turcesc Turkeli, un incendiu a izbucnit in zona cabinelor in jurul orei 9:45. In asistenta cargoului au sosit un remorcher si o nava de patrulare. Cei 18 membri ai echipajului ( 15 turci si 3 romani) au fost preluati de cele doua nave.
Incediul a fost stins dupa 2 ore. Cauza a fost un scurtcircuit.
Avand in vedere vechimea navei s-ar fi zis ca acesta ii va fi sfarsitul.
Pe 1 iunie 2005 a ajuns tractat in rada portului Istanbul. A ramas acolo pana pe 22 octombrie, cand a fost remorcat la santierul naval din Tuzla/Turcia.
Acolo a fost reparat, i-au fost taiate cabinele, cam tot ceea ce era in spatele cosului catre pupa, a fost revopsit, iar numele a suferit o mica modificare la final: a devenit YASAR KAPTAN 2.
A mai navigat pana in octombrie 2008, cand a fost ancorat in rada la Istanbul. A fost vandut la fier vechi in ianuarie 2009, a efectuat un ultim voiaj catre Aliaga, unde a ajuns pe 10 ianuarie 2009, fiind ulterior dezmembrat.
Cargoul YASAR KAPTAN II (ex AZUGA) tranzitand Bosforul, undeva intre 1998 si 2005 – foto: Henk Kouwenhoven
Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 106 m, latime: 14,84 m, pescaj: 7,06 m
– IMO: 7418440
– Call sign: YQDB
– 4.800 tdw/ 3.531 Gt
– propulsia: un motor licenta Sulzer, model 6RD44, fabricat la Yugoturbina, Karlovac, ce dezvolta 3.000 CP.
– viteza maxima: 14 Nd
– bunker: 268 tone
– 3 diesel generatoare: 2 x 160 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 100 KW, 400V 50 HZ CA
– 3 magazii, 6 bigi a cate 5t SWL, actionate de cate un vinci fiecare
Planul Cargourilor 4800 Tdw - Registrul Naval Roman - Albumul Tipurilor de nave
(scanare dupa album in biblioteca personală Cristian Munteanu)
Din Seria cargourilor de 4800 TDW au făcut parte următoarele nave (în ordine alfabetică, navele cu albastru sunt introduse in site) :
Azuga - Iunie 1974 - Brăila
Brad - Octombrie 1971 - Galați
Călărași - Aprilie 1974 - Galați
Codlea - Februarie 1974 - Brăila
Drăgănești - Iunie 1984 Brăila
Dumbrăveni - Martie 1976 Brăila
Fălticeni - Septembrie 1976 Brăila
Gheorghieni - Septembrie 1975 Brăila
Plopeni - Ianuarie 1975 Brăila
Rîmnicu Vîlcea - Iunie 1973 - Galați
Sadu - 1976 - Brăila
Sadova - Martie 1977 - Brăila
Salonta - Martie 1979 - Brăila
Sarmizegetusa - Iulie 1981 - Brăila
Săcele - Februarie 1975 - Brăila
Săliște - Februarie 1978 Brăila
Săveni - Iunie 1978 Brăila
Săvinești - Martie 1978 Brăila
Scaeni - Ianuarie 1980 - Brăila
Sebeș - Septembrie 1978 - Brăila
Slatina - Martie 1973 - Galați
Slănic - Februarie 1979 - Brăila
Slobozia - Aprilie 1972 - Galați
Smirdan - Aprilie 1980 - Brăila
Snagov - Ianuarie 1977 - Brăila
Sousa - Martie 1979 Brăila
Soveja - Iunie 1977 Brăila
Sucidava - Iulie 1981 - Brăila
Telega - Decembrie 1983 Brăila
Tîrgu Jiu - Iunie 1972 - Galați
Tîrnăveni - Iunie 1975 - Brăila
Zărnești - Februarie 1983 - Brăila
Datele tehnice ale cargourilor de 4800 TDW - extras din Albumul tipurilor de nave.
Pagină actualizată 30 Noiembrie 2021 – Cristian Munteanu – introdus lista navelor de acelasi tip, introdus plan profil nava si date tehnice extrase din albumul tipurilor de nave.
Ultimele Comentarii