Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul ALBA IULIA, anii ’80 – foto: Henk Kouwenhoven

Cargoul ALBA IULIA / OSCAR CASTOR (1976-2000)

A fost construit la Santierul Naval din Szczecin, Polonia, numar de santier B478/01 fiind livrat Navrom Constanta in iulie 1976.
In ianuarie 1983 un incendiu a izbucnit in sala masini, in timp ce cargoul era alimentat cu combustibil in portul Constanta. Acesta urma sa plece in voiaj, cu o incarcatura de azotat de amoniu, cu destinatia Indochina. In inceniu a murit un motorist (Nicu Borca), care era de cart. Cargoul a intrat apoi in reparatii la Constanta, reparatii care au durat aproximativ doi ani (multumim pentru informatii domnului Dan Dumitru Popa).
A ramas la Navrom si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Incepand cu 1.11.1995 a fost inchiriat (contract bare-boat), pe o durata de 5 ani, Oscar Maritime srl Constanta, un alt srl care trebuia sa se imbogateasca de pe urma exploatarii salbatice a navelor inchiriate, fara a investi nimic in ele.
Numele cargoului a fost schimbat in OSCAR CASTOR, pavilionul arborat ramanad cel romanesc.
In timp a urmat “scenariul clasic”, atat de cunoscut in cadrul majoritatii acestor “companii private” din shipping: imprumuturi la Bancorex girate cu navele respective, desi nu erau proprietatea lor, datorii acumulate, nave arestate etc,etc.
In 1997 a fost elaborata Hotararea de Guvern nr. 71 care prevedea obligativitatea operatorilor de stat sau privati de a constitui un fond de garantie sau de a asigura echipajele navelor impotriva riscului de neplata a indemnizatiilor de strainatate si a costurilor de repatriere.
Deoarece Oscar Maritime nu s-a conformat acestei prevederi, licenta de operare i-a fost suspendata incepand cu 25.05.1997. Atat Navrom cat si Romline au trecut la retragerea navelor inchiriate acesteia. Navele au fost preluate incarcate de datorii, multe dintre ele fiind arestate prin diverse porturi ale lumii.
In urma Oscar maritime a ramas o “gaura” la Bancorex de 2,83 milioane USD, conform listei publicate de Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului: http://www.aaas.gov.ro/upload/Debitori%20Bancorex.pdf
In cursul anului 2003 AVAB a depus la Tribunalul Constanta, Sectia comerciala, in dosarul 1508/1997, Cererea pentru atragerea raspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale debitoarei Oscar Maritime SRL, Constanta, administratorii Skandalidis Theodoras si Uretu Mihai, pentru suma de 2.832.817,44 USD.
De recuperat, insa, nu prea mai era nimic, pentru ca administratorii Oscar Maritime instrainasera intreg patrimoniul societatii debitoare dupa 1997, cand ramasesera fara “obiectul muncii”, cargourile fiindu-le retrase de catre Navrom si Romline…..
Intr-un final nu s-a recuperat nimic…Ca si in alte cazuri similare, nu a fost gasit nici un vinovat….
Cargoul OSCAR CASTOR se afla arestat in Italia la momentul preluarii sale de catre Navrom. Dupa eliberare s-a intors la Constanta, pe 30.07.1997.
Pe 26.09.1997 Navrom a organizat o licitatie pentru vanzarea a 16 cargouri din patrimoniul propriu: printre ele s-a aflat si ALBA IULIA, insa nu au existat ofertanti pentru el.
De abia la licitatia orgnizata in 5.04.1998 au aparut 2 ofertanti: Sammarina Shipping & Trading, respectiv Inter Ocean Services. Pretul de pornire a fost 1,84 milioane USD. Cum nici unul dintre participanti nu a acceptat pretul de pornire, acesta a fost scazut. Licitatia a fost castigata de catre Sammarina Shipping & Trading, care a platit 750.000 USD.
A fost mutat in dana DDL1, alaturi de navele Ro-Ro care apartineau Sammarina Shipping. A ramas acolo mult si bine in asteptarea unor reparatii care nu au mai venit.
In ianuarie 2000 avea sa fie vandut turcilor de la Sok ltd, ca fier vechi. Acestia l-au remorcat in februarie 2000, cu destinatia Aliaga, unde a ajuns pe 25.02.2000.
Ulterior a fost dezmembrat.
Conform publicatiei Marine News (The World Ship Society), cargoul OSCAR CASTOR a ajuns la Aliaga avand inca prezente semne ale incendiului din ianuarie 1983!

Shares
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Google+
  • Blogger
  • Myspace

Cargoul OSCAR CASTOR (ex ALBA IULIA) in dana DDL Constanta, 13.08.1999 – foto: Yvon Perchoc

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 145,08 m, latime: 18,86 m, pescaj: 9,08 m
– IMO: 7516747
– Call sign: YQEI
– 11.742 tdw/ 8.144 Gt
– propulsia: un motor fabricat la Zaklady Przemyslu Metalowego “H. Cegielski” S.A.- Poznan – licenta Sulzer, 7RD68, motor ce dezvolta 8.000 CP
– viteza maxima: 18 Nd
– bunker: 1.477 tone
– 4 diesel generatoare: 2 x 320 KW, 400V 50 HZ CA fiecare si 2 x 200 KW, 400V 50 HZ CA fiecare
– 6 magazii, 6 guri magazii – magaziile nr. 4 erau numerotate 4A si 4B, fiind complet separate cu un perete transversal etans; La 4A era un coridor mititel, care sub el avea doua “deep tanks”, tb/ bb pentru uleiuri (ca marfa). Tancurile se inchideau cu niste capace de marimea jumatatilor de coridor tb/bb. Magazia 4B era frigorifica si separata pe verticala cu 2 coridoare, facand 3 spatii unul peste celalalt. Avea izolatie interioara groasa din vata de sticla si lemn. Avea instalatii de racire si gratare de lemn pentru “podele”; In realitate, cele 2 magazii au fost folosite pentru marfuri generale, si nicidecum pentru uleiuri sau refrigerate ( multumim pentru informatii domnului Ion Voiculescu)
– 16 bigi a cate 5 t SWL fiecare si 2 bigi a cate 3 t SWL fiecare