Cargoul AVRIG in prima jumatate a anilor ’90 –  foto: Henk Kouwenhoven

A fost construit la Santierul Naval Galati, numar de santier 804, fiind livrat Navrom Constanta in cursul lunii februarie 1989.
Constructia acestui tip de cargou s-a dorit a fi un “upgrade” al seriei ROVINE: s-a folosit acelasi corp de nava, insa au fost inlocuite cele doua motoare principale semirapide 6L52/55A, cuplate la aceeasi linie axiala, cu un singur motor, insa si acela fabricat la ICM Resita, care a generat la fel de multe probleme ca si vechea motorizare.
De asemenea s-au inlocuit cele 4 bigi cu 6 cranice ce puteau lucra in tandem.
Probleme legate de fiabilitatea motorului principal au facut ca durata de viata a navelor acestei serii sa fie una destul de scurta, sub 20 de ani.
A ramas la Navrom Constanta si dupa 1990, an in care Navrom a fost divizata in cele 3 companii: Navrom, Romline si Petromin.
Pe 14.10.1994 a suferit o avarie a motorului principal la 70 de mile de Bombay; a fost adus la Bombay unde a fost descarcata marfa; a fost reparat acolo, in decurs de cateva luni, reintrand in exploatare abia in iunie 1995.
In cursul anului 1995 Navrom a inchiriat cargourile AIUD si AVRIG catre Socib Maritime ( un mix romano – grecesc condus de un individ grec, Christodoulidis, care avea deja antecedente penale in Grecia pentru frauda si inselaciune); la scurta vreme, Serban Mihailescu, pe atunci secretar de stat, seful Directiei Transporturi Navale din Ministerul Transporturilor (ulterior deputat si senator PSD in Parlamentul Romaniei, cunoscut si ca “Micky Spaga”) s-a implicat direct in relatiile contractuale ale firmei lui Christodoulidis, aproband infiintarea unei sucursale Socib in Grecia, care, de fapt a operat navele dupa bunul plac.
Ceea ce a urmat e povestea “clasica” a navelor romanesti inchiriate unor “firme de apartament” sau unor indivizi dubiosi: exploatarea salbatica a navelor, fara a asigura reparatiile si piesele de schimb necesare, acumularea treptata a datoriilor, echipaje neplatite tinute cu lunile la bordul navelor…
Pentru AVRIG avea sa urmeze un periplu prin porturi din Africa sau Asia, arestari in diverse porturi, care aveau sa culmineze cu arestarea cargoului la Douala/Camerun in 2.06.1996.
Toate apelurile echipajului catre Socib si Navrom au ramas fara nici un rezultat. Echipajul a fost nevoit sa traiasca la limita subzistentei, in cele mai mizere conditii (nava ramasese si fara combustibil).
Un raport din septembrie 1997 afisa ca necesara suma de aproximativ 1 milion USD pentru acoperirea datoriilor, aprovizionarea navei si plata echipajului!
Cargoul a fost vandut in cele din urma in octombrie 1999, numele i-a fost schimbat in AVRIG I, insa a ramas nemiscat, in aceeasi locatie.
In aprilie 2001 numele i-a fost schimbat in VEGA, pavilionul arborat fiind cel al Honduras-ului.

Cargoul VEGA (ex AVRIG), ianuarie 2003, in largul costelor cameruneze – foto:  marine-merchande.net / Andre Nicolas

In cursul anului 2002 a fost realimentat cu combustibil, s-a reusit chiar pornirea motorului, iar cargoul a fost scos in larg, la 12 mile de coasta cameruneza. A ramas in continuare in aceeasi stare deplorabila.
In iunie 2003 si-a schimbat proprietarul, numele fiindu-i schimbat in IWAN, pavilion Belize. A mai reusit sa efectueze un singur voiaj, pana la Alang, unde a ajuns pe 8.12.2003, fiind ulterior dezmembrat.
Desigur, nici in acest caz nimeni nu a platit pentru pierderea navei sau umilintele la care a fost supus echipajul…

Cateva caracteristici ale cargoului:
– Lungime: 158,61 m, latime: 22,80 m, pescaj: 9,60 m
– IMO: 8902979
– 14.955 tdw/ 12.215 Gt
– propulsia: un motor K8SZ52/105CLE, licenta MAN, fabricat la ICM Resita, ce dezvolta 8.200 CP
– viteza maxima: 15,5 Nd
– bunker: 1.611 tone
– 4 diesel generatoare: 3 x 504 KW, 400V 50 HZ CA si 1 x 108 KW, 400V 50 HZ CA
– 4 magazii / 7 guri magazii
– 6 cranice a cate 12t SWL fiecare
– putea lua la bord pana la 426 de containere
– echipaj: 42