– o carte-document despre nasterea, marirea, decaderea si disparitia flotei românesti –
La data de 13 octombrie 2011 a avut loc lansarea cartii cu valoare documentara „Amintiri despre o flota pierduta“, în doua volume: „Navele românesti ale Dunarii si Marii“ si „Voiaje neterminate“, semnata de Constantin Cumpana si Corina Apostoleanu.
În Argumentul care deschide volumul I, autorii precizeaza: „Volumele acestei carti nu se vor a fi un manual de specialitate si nicio carte de istorie, ci o lucrare documentara îndeajuns de cuprinzatoare pentru o multitudine si o diversitate de date si informatii tehnice, istorice si de alta natura, speram ca utile, care, comunicate peste timp, vor duce mesajul nostru, imaginea noastra, a acestor vremi, celor care se vor interesa de noi si, poate, undeva, cândva, le vor fi de folos… Documentele de arhiva utilizate de noi în prezenta lucrare, precum si articolele din presa timpului, citatele din diverse surse si diferiti autori se pot constitui ele însele în surse inspiratie pentru o multitudine de alte subiecte, în legatura directa cu sau referitoare la tematicile navigatiei si constructiilor navale sau în relatie cu alte elemente din viata politica, sociala, economica, culturala si/ sau militara din istoria României“.
Se arata, de asemenea, ca, obiectiv, nu s-a putut scrie „totul“ despre navele românesti si marinarii români, motiv pentru care autorii invita si pe alti autori de a se alatura, în timp, acestui demers publicistic.
Subiectul cartii este, în fapt, un conglomerat de subiecte referitoare la oameni si nave, destine, speranta, dragoste, ura, viata, dar si moarte.
Afirma autorii, în continuare, în acelasi Argument: „Cititorul acestei carti va fi martorul nasterii, maririi, decaderii si disparitiei unei flote…
Poate parea paradoxal, dar nu am vrut sa abordam dosarul «Flota». Ar fi fost prea mult si inutil…
Demersul investigatiei noastre reprezinta o calatorie în timp, o întoarcere în Trecut, în istoria navala a României, o încercare de a aduce în Prezent ceea ce, altfel, risca sa fie uitat sau nu se cunoaste deloc.
Am «coborât» în istorie cu cel putin 175 de ani, ajungând pâna la constructia corabiei «Marita» (1834), am poposit în epoca plina de romantism a «Lebedelor albe ale Marii Negre» («Principesa Maria» – 1897, «Regele Carol I» – 1898, «România» – 1905, «Împaratul Traian» – 1906 si «Dacia» – 1907, am trecut prin vremea pasagerului «Transilvania» – «Lebada Bosforului» – 1938 si prin cea care a creat «Spiritul Mircea» si am revenit în vremurile noastre, la primul cargou de 4.500 tdw. («Galati» – 1959), platforma «Gloria» (1975), vrachierul «Tomis» (1975), superpetrolierul «Independenta» (1977) si giganticul vrachier«Carbunesti» (1990), pâna la lansarea proiectului «Maritima 2010», pentru readucerea României în clubul tarilor care au flote înregistrate sub pavilion national.
Din acest periplu istoric, cititorul va afla când, ce, cum, câte, de ce si unde au fost construite nave pentru tara noastra, enormele eforturi financiare, tehnice si umane consumate pentru formarea unei flote comerciale si militare – maritima si fluviala -, harnicia, inteligenta, devotamentul, patriotismul sau sacrificiile celor care au înteles sensul expresiei «Navigare necesse est, vivere non est necesse» sau cuvintele lui Mihail Kogalniceanu: «Cheia mântuirii noastre este drumul Dunarii spre Marea larga deschisa tuturor».
În plus, din trecerea în revista a celor 150 de ani de existenta a flotei comerciale maritime moderne a României rezulta ca navigatorii si constructorii români de nave – civili si militari – au creat si dezvoltat de-a lungul timpului o puternica si incontestabila traditie în domeniul artei navigatiei si cel al industriei navale…
Tot ceea ce este prezentat în aceasta carte este real, nimic nu a fost inventat, oamenii si navele au existat cu adevarat, s-au nascut, au trait si au murit sau au disparut asa cum le-a fost soarta harazita de Dumnezeu, iar noi nu am facut decât sa cautam în Trecut, pentru cei din Prezent si Viitor“.
Volumul I este prefatat de un apreciat profesionist în domeniu, Dr. Andreea Atanasiu-Croitoru, de la Muzeul Marinei, care apreciaza efortul urias de documentare, acribia de care au dat dovada cei doi autori în îmbinarea informatiilor din diferite surse, precum si unicitatea demersului, prin realizarea, pentru prima data în literatura de specialitate, a unei vederi de ansamblu a ceea ce au însemnat deopotriva marina comerciala si militara de la începuturi si pâna astszi, în dezvoltarea economica a României.
„În ceea ce îl priveste pe Constantin Cumpana, stim ca subiectul abordat este unul de suflet, dupa ce, în ultimii patru ani, a lansat nu mai putin de trei lucrari de referinta privitoare la cele mai mari catastrofe navale cunoscute în România: «Tragedia navei INDEPENDENTA – cea mai mare catastrofa navala din istoria navigatiei maritime românesti» (2006), «Catastrofa navei UNIREA – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982» (2007), «Naufragiul navelor PARIS si YOU XIU – cel mai mare accident naval din istoria portului Constanta» (2008), ultimele doua lucruri fiind semnate cu fiul sau, Andrei-Dorian Cumpana.
Si iata ca seria asocierilor benefice istoriografiei maritime nu se opreste aici, Constantin Cumpana deschizând o frumoasa relatie de colaborare cu un profesionist al lumii literelor, Corina Apostoleanu, care, de altfel, a si semnat prefata unor lucrari publicate de jurnalist.
Întreaga lucrare este, de fapt, rezultatul cooperarii benefice între un jurnalist de investigatie, care, nu de mult, marturisea «am fost sedus de senzational si oricare ziarist ar fi facut la fel», si un bibliograf, specialist în stiintele informarii, o combinatie interesanta între curiozitatea si temeritatea jurnalistica si acribia stiintifica.
Volumul este structurat pe 9 capitole, denumite sugestiv, iar fiecare capitol are un preambul, care abordeaza principalele repere istorice ale epocii respective, fiind apoi trecute în revista navele purtatoare ale pavilionului românesc cu toate caracteristicile de constructie, numele purtate, schimbarea pavilionului sau a proprietarului (când a fost cazul), numele comandantului, precum si implicarea acestora în evenimente de o anumita importanta.
Cartea, în fapt o culegere de date integrate istoric, va fi cu siguranta o lucrare de referinta în istoriografia de specialitate si va constitui multi ani de acum înainte o valoroasa sursa de informare în sprijinul tuturor celor care se vor ocupa de istoria maritima si fluviala a Românei“.
Volumul II al lucrarii, „Voiaje neterminat“ îsi propune o trecere în revista a tuturor incidentelor si accidentelor – maritime si fluviale – în care au fost implicate nave românesti – comerciale si militare – si au devenit victime marinari români, evenimente care au avut loc în apele teritoriale ale României sau pe oricare din m?rile sau oceanele lumii.
Prefata este semnata de Dr. Carmen Irène Atanasiu, distins specialist în istoria marinei române, din ale carei consideratii extrem de pertinente, citim în continuare:
„În situatia în care înainte de 1989, orice naufragiu al unei nave românesti, apartinând «istoriei recente», era subiect interzis publicitatii, comemorarii sau imortalizarii într-un muzeu, chiar si atunci când numarul mortilor ar fi impus declararea unui moment de doliu national, opera lui Constantin Cumpana, semnata singur sau în colaborare, a venit sa aduca o reparatie extrem de delicata, fiecare sinistru maritim însemnând nu unul, ci mai multe destine marcate: destinul apus al celui disparut, destinul care «schimba de drum» pentru cei dragi, ramasi acasa, un alt destin, bântuit de cosmaruri, pentru supravietuitori…
(…) Semnata împreuna cu valorosul filolog Corina Apostoleanu, lucrarea vine cu un vast material informativ, structurat cronologic, în mare parte inedit, care completeaza în mod fericit lucrarile de referinta în domeniu, recunoastem, înca putine la numar.
De altfel, autorii evita lucrarile de referinta si folosesc ca principala sursa documentara presa vremii, considerata de majoritatea specialistilor ca având valoare de document, destul de riscant – consideram noi – pragul dintre obiectiv si subiectiv fiind uneori greu de deslusit. Tocmai aici se remarca si trebuie apreciata procedura aleasa de autori, care prezinta informatia ca atare, fara comentarii, iar acolo unde sursele se contrazic aduc în fata cititorului variantele în discutie, lasând optiunea la latitudinea acestuia.
Volumul, structurat pe opt capitole, se refera la navele românesti – maritime si fluviale, civile si militare -, care au fost implicate în evenimente dramatice în Marea Neagra si pe fluviul Dunarea, dar si pe celelalte mari si oceane ale planetei, precum si la navele sub pavilion strain, care au fost victime ale accidentelor navale în apele teritoriale românesti, începând de la Sulina si pâna la Vama Veche sau pe fluviul Dunarea.
O trecere în revista a fiecarei NAVE prezentate – cu mentionarea pavilionului, a caracteristicilor tehnice, a porturilor de încarcare si destinatie, a încarcaturii transportate, a anotimpului si conditiilor meteorologice, a cauzelor si împrejurarilor producerii unor evenimente navale – permite cititorului o privire de ansamblu asupra traficului de marfuri în Marea Neagra si în porturile fluviale românesti si, nu în ultimul rând, asupra conditiilor de navigatie. De asemenea, sunt prezentate date si informatii despre MARINARI si unele marturii ale acestora, despre eroii – cunoscuti sau nestiuti -, implicati în accidente navale, rapiri, sechestrari si alte evenimente de acest gen, nu de putine ori terminate tragic.
Cantitatea imensa de informatie cuprinsa în textul propriu-zis, aproape dublata de informatia oferita în subsolul paginilor, continând explicatia unui mare numar de termeni de specialitate (vocabular nautic), date biografice, evenimente istorice, confera lucrarii un caracter enciclopedic, transformând-o într-un real si valoros instrument de lucru la îndemâna celor care, la rândul lor, au ca principala preocupare cercetarea traditiilor navale românesti“.
Aflata sub egida editurii „Telegraf Advertising“ Constanta si tiparita la editura INFCON din Constanta în conditii grafice deosebite, cartea este în format A4 si are un cuprins de peste 1.000 de pagini, dar si peste 500 de fotografii color
Lucrarea se va adresa nu numai specialistilor în domeniu, ci si tuturor cititorilor interesati de istoria navigatiei românesti, si se constituie într-un respectuos omagiu adus tuturor celor pentru care marea a însemnat VIATA, dar si un ultim popas.
Linkuri Aparitii de presa :
Telegraf, Miercuri, 12 Octombrie 2011
Ziua de Constanta, Vineri, 14 Octombrie 2011
Mesager de Constanta, 14 octombrie 2011
Telegraf, 24 octombrie 2011
Biografie completa Autor Constantin Cumpana
Ultimele Comentarii