Vizualizeaza nava - Moldova

Vizualizeaza nava - Moldova
Categorie: Nave Fluviale
Santier: Santierul Naval Oltenita
Lungime: 61.50m
Latime: 11.30
Pescaj: 1,70 m
Pasageri: 300

Scurt istoric

 
 

Nava de pasageri Moldova

 


Deplasament maxim 472 tone

Caopacitate de incarcare 66 tone

Deplasament gol 406 tone

Deplasament usual 435 tone

Lungime Maxima 61,50m

Lungime intre perpendiculare 57,00m

Latime maxima 11,30 cm (30 cm = 2x15 cm brauri)

Latime la plutire (C.W.L.) 9.00 m

Inaltime corp 3.20 m

Pescaj Maxim 1,70 m

Bord Liber minim 1,50 m

Inaltime maxima (catarg rabatut) 9,00 m (podurile pe toata Dunarea asigura 9,00 m , dar depinde de etiajul respectiv) .Navele – doua au lucrat la Viena .

Constructie metalica sudata cu 3 punti , tabla de 6-12 mm pentru corp si 2-4 mm pentru suprastructura .



Pasagerul Fluvial “de 300 de locuri”

Se numeau asa de “300 de locuri” deoarece , pe masura ce se toto construiau nave de acest tip , an de an sarcinile de plan trasate de CSP (Comitetul de stat pentru planificare) cresteau ! Birocratii impuneau cifrele pentru a avea ce raporta la Comitetul Central, iar constructorii navali si Navromu-ul cunoscand procedura , au construit un tip de pasager pentru Dunare care a fost anuntat pentru “ 300 de pasageri” , dar el putea lua la bord , current ,dupa prevederile Registrului Naval al URSS 600 de personae , iar dupa prevederile lui Birou Veritas chiar 1200 de persoane . Acest tip de nava , in realitate in duminicile cand erau meciuri mari de fotbal la Braila sau Galati (uneori si Tulcea) transportau curent si 1500 de pasageri .

Seful de proiect al acestui tip de Nava a fost inginerul constructor naval Sergiu Filipescu .Navele de acest tip , puteau face fata “gradual” cifrelor de plan in continua crestere privind transportul de pasageri .

 

S-a cerut proiectarea unui astfel de pasager , prin anul 1966-1967 . Intrucat ICEPRONAV a refuzat proiectarea pe motiv de lipsa de experienta pentru astfel de pasagere , Ministerul Transporturilor a fost de acord cu ing. Sergiu Filipescu sa intocmeasca proiectul de oferta si preliminar , prin IPTANA , unde , in acest scop , aceasta a fost angajat cu jumatate de norma .

De lucrat , ing S Filipescu lucra acasa unde avea planseta. Ministerul Transporturilor nu se lansa intr-o aventura , deoarece ing S.Filipescu avea deaja in urma sa proiectarea in anii 1964-1966 a navelor catamaran , a bacurilor de 25 de tone pentru 20 de turisme si a bacurilor de 300 tone pentru 20 de camioane sau 3 trailere de cate 100 de tone . Navele realizate dupa aceste proiecte au dat rezultate foarte bune , ing, Sergiu Filipescu , pus in situatia de a rezolva problema ,si-a adus aminte ca in facultate a avut ca proiect de diploma un pasager de 300 de locuri, deci avea idée despre ce poate fi vorba . Documentandu-se prin revistele vremii a gasit mai multe nave apropiate .

El a ales din revista Schifbau-1941 , un yaht de pe Rhin “Osmark”, nava de mare protocol, care avea publicat planul si forme , relativ corect, dar avea pentru propulsie instalatii Voithschnaider (disc rotativ cu palete verticale si orientabile). Ing. S Filipescu pornind de la acest plan de” revista “ a transpus pe planseta planul de forme , balansat dupa toate regulile meseriei si a prelucrat pupa navei pentru elicit clasice .

Pe baza planului de forme rezultat a facut variante de amenajare nava si compartiment motor . S-a agreat o formula pe care ing. S.Filipescu a facut proiectul preliminar , care a fost avizat favorabil de catre Consiliul Tehnic al Ministerului Transporturilor si si-a dispus contractarea constructiei navei .

Intrucat nici de aceasta data ICEPRONAV nu a acceptat sa treaca la elaborarea proiectlui tehnic , invocand fel de fel de amanunte ,ing.S.Filipescu a fost insarcinat sa-si formeze un colectiv de 6 persoane proiectanti de la D.T.N. si care au fost detasati pe 6 luni la Santierul Naval Oltenita . Actiunea s-a petrecut in 1968 .

Inainte insa , pentru a fi siguri , ing.S.Filipescu a cerut sa se verifice carena navei si elicea proiectata la un bazin de incercari , recunoscut international. A primit aprobarea pentru Paris , la bazinul de de incercari carene al Marinei Militare (Scoala de geniu maritim) , bazin foarte bine cotat la vremea aceea.La bazin rezultatele au fost de-a dreptul exceptionale .Carena era perfecta ,nu avea nevoie de nici un retus si era optima pentru viteza de 35-40km/h , iar elicea era cea mai buna din tot ce s-a probat in acel bazin pentru nave de pasageri , avand un diametru de 0,777. 

Nava prototip a fost gata in 1970 si rezultatele au fost peste asteptari ,viteza in apa moarta fiind de 35km/h .

Nava prototip a fost dotata cu 2 motoare romanesti licenta Mayhach Mercedes Benz 820 Dbm de 820 CP, nominal la 1350 ture pe minut. Elicea era calculata acoperitor pentru 700 CP . pentru a proteja motoarele de care marturiseste D-nul S.Filipescu , le era frica, regimul de durata fiind stability de cca 600 CP pe motor pentru care elicea avea diametrul optimal de 1,6 metri . In aceste conditii nava la M.C.R. cu 2x700 CP avea 35 km/h in apa moarta , la CSR cu 2x600 CP , avea 30km/h iar la suprasarcina cu 2x820CP avea 38 km/h (putere nominala la motoare , deci nefortate).

Fotografie : Slabu Mioara

Pe acest proiect s-au construit la Oltenita 6 nave de pasageri , care sunt cele mai repide de pe Dunare . Acestea au fost “Ardeal (ulterior numele schimbat in Muntenia)” ,”Moldova”, ”Vrancea”, ”Banat”, ”Istria”si “Mehedinti”, construite intre 1970 si 1973 .Toate cele 6 nave sunt deosebit de functionale ,cu o arhitectura externa frumoasa si interna eleganta si sunt in serviciu si astazi . Sunt nave luxoase pentru aceasta categorie (nave de zi).  

La eleganta interioarelor a contribuit si marele artist plastic Dimitrie Stiubei , care a conceput si realizat cate 7 mari intarsia deosebit de frumoase (de 1,5-2 m inaltime si 2.5-3 m lungime) .

Navele au fost dotate cu ultimele noutati tehnice de la acea vreme(1970-1972).

De mentionat ca pe aceeasi carena s-a facut si proiectul preliminary pentru nava de protocol “Mihai Viteazul” .Aceasta nava s-a contruit la Oltenita intre anii 1975-1976 .

Sursa detaliilor navei : Revista Marea Noastra pentru Tineret Nr 10(3) 2002 publicatie a Ligii Navale Romane

Articolul a fost consemnat dupa materialele prezentate de D-nul Ing. Sergiu Filipescu , de catre  redactorul sef “Marea Noastra pentru tineret “ ing constructor naval Silviu Morariu




Pagina creata de Cristian Munteanu

Ultima Actualizare 27 aprilie 2014

Toti cei care au date despre aceasta nava ,fotografii sunt invitati sa contribuie la dezvoltarea acestei pagini si inclusiv a Registrului Naval Virtual Roman ,puteti trimite materiale la adresa rnv@marinarii.ro .


Comentarii