Vizualizeaza nava - Istria

Vizualizeaza nava - Istria
Data lansare: 1971
Data casare: 2003
Categorie: Nave Fluviale
Santier: Giurgiu
Companie: Navrom
Lungime: 61,55m
Latime: 11,30m
Pescaj: 1.80m
Pasageri: 300

Scurt istoric

Nava de pasageri Istria

A intrat in dotarea Navrom Galati in 1971, fiind folosita pe relatiile Galati-Tulcea-Sulina, precum si pe Galati-Braila. In 1999 a fost transferata la Tulcea, impreuna cu celelalte nave de pasageri, intrand in componenta noii companii, Navrom Delta. A mai aparut ocazional pe la Galati cu ocazia organizarii unor excursii in Delta Dunarii, excursii ce aveau loc anual, in luna aprilie . In 2003 a fost casata la Tulcea; nu am inteles nici pana astazi de ce, avand in vedere ca dupa casarea sa, Navrom Delta a apelat la NFR Drobeta, pentru a folosi alt pasager din aceeasi clasa, ”Mehedinti”.

 sursa foto: Florentiu Valentin Tanascov-Anticariatul Cronos, Galati


Sursa Fotografie : Florin Aftene


Specificatii Nava :

Deplasament maxim 472 tone

Caopacitate de incarcare 66 tone

Deplasament gol 406 tone

Deplasament usual 435 tone

Lungime Maxima 61,50m

Lungime intre perpendiculare 57,00m

Latime maxima 11,30 cm (30 cm = 2x15 cm brauri)

Latime la plutire (C.W.L.) 9.00 m

Inaltime corp 3.20 m

Pescaj Maxim 1,70 m

Bord Liber minim 1,50 m

Inaltime maxima (catarg rabatut) 9,00 m (podurile pe toata Dunarea asigura 9,00 m , dar depinde de etiajul respectiv) .Navele – doua au lucrat la Viena .

Constructie metalica sudata cu 3 punti , tabla de 6-12 mm pentru corp si 2-4 mm pentru suprastructura .

Pasagerul Fluvial “de 300 de locuri”

Se numeau asa de “300 de locuri” deoarece , pe masura ce se toto construiau nave de acest tip , an de an sarcinile de plan trasate de CSP (Comitetul de stat pentru planificare) cresteau ! Birocratii impuneau cifrele pentru a avea ce raporta la Comitetul Central, iar constructorii navali si Navromu-ul cunoscand procedura , au construit un tip de pasager pentru Dunare care a fost anuntat pentru “ 300 de pasageri” , dar el putea lua la bord , current ,dupa prevederile Registrului Naval al URSS 600 de personae , iar dupa prevederile lui Birou Veritas chiar 1200 de persoane . Acest tip de nava , in realitate in duminicile cand erau meciuri mari de fotbal la Braila sau Galati (uneori si Tulcea) transportau curent si 1500 de pasageri .

Seful de proiect al acestui tip de Nava a fost inginerul constructor naval Sergiu Filipescu .Navele de acest tip , puteau face fata “gradual” cifrelor de plan in continua crestere privind transportul de pasageri .

S-a cerut proiectarea unui astfel de pasager , prin anul 1966-1967 . Intrucat ICEPRONAV a refuzat proiectarea pe motiv de lipsa de experienta pentru astfel de pasagere , Ministerul Transporturilor a fost de acord cu ing. Sergiu Filipescu sa intocmeasca proiectul de oferta si preliminar , prin IPTANA , unde , in acest scop , aceasta a fost angajat cu jumatate de norma .

De lucrat , ing S Filipescu lucra acasa unde avea planseta. Ministerul Transporturilor nu se lansa intr-o aventura , deoarece ing S.Filipescu avea deaja in urma sa proiectarea in anii 1964-1966 a navelor catamaran , a bacurilor de 25 de tone pentru 20 de turisme si a bacurilor de 300 tone pentru 20 de camioane sau 3 trailere de cate 100 de tone . Navele realizate dupa aceste proiecte au dat rezultate foarte bune , ing, Sergiu Filipescu , pus in situatia de a rezolva problema ,si-a adus aminte ca in facultate a avut ca proiect de diploma un pasager de 300 de locuri, deci avea idée despre ce poate fi vorba . Documentandu-se prin revistele vremii a gasit mai multe nave apropiate .

El a ales din revista Schifbau-1941 , un yaht de pe Rhin “Osmark”, nava de mare protocol, care avea publicat planul si forme , relativ corect, dar avea pentru propulsie instalatii Voithschnaider (disc rotativ cu palete verticale si orientabile). Ing. S Filipescu pornind de la acest plan de” revista “ a transpus pe planseta planul de forme , balansat dupa toate regulile meseriei si a prelucrat pupa navei pentru elicit clasice .

Pe baza planului de forme rezultat a facut variante de amenajare nava si compartiment motor . S-a agreat o formula pe care ing. S.Filipescu a facut proiectul preliminar , care a fost avizat favorabil de catre Consiliul Tehnic al Ministerului Transporturilor si si-a dispus contractarea constructiei navei .

Intrucat nici de aceasta data ICEPRONAV nu a acceptat sa treaca la elaborarea proiectlui tehnic , invocand fel de fel de amanunte ,ing.S.Filipescu a fost insarcinat sa-si formeze un colectiv de 6 persoane proiectanti de la D.T.N. si care au fost detasati pe 6 luni la Santierul Naval Oltenita . Actiunea s-a petrecut in 1968 .

Inainte insa , pentru a fi siguri , ing.S.Filipescu a cerut sa se verifice carena navei si elicea proiectata la un bazin de incercari , recunoscut international. A primit aprobarea pentru Paris , la bazinul de de incercari carene al Marinei Militare (Scoala de geniu maritim) , bazin foarte bine cotat la vremea aceea.La bazin rezultatele au fost de-a dreptul exceptionale .Carena era perfecta ,nu avea nevoie de nici un retus si era optima pentru viteza de 35-40km/h , iar elicea era cea mai buna din tot ce s-a probat in acel bazin pentru nave de pasageri , avand un diametru de 0,777.

Nava prototip a fost gata in 1970 si rezultatele au fost peste asteptari ,viteza in apa moarta fiind de 35km/h .

Nava prototip a fost dotata cu 2 motoare romanesti licenta Mayhach Mercedes Benz 820 Dbm de 820 CP, nominal la 1350 ture pe minut. Elicea era calculata acoperitor pentru 700 CP . pentru a proteja motoarele de care marturiseste D-nul S.Filipescu , le era frica, regimul de durata fiind stability de cca 600 CP pe motor pentru care elicea avea diametrul optimal de 1,6 metri . In aceste conditii nava la M.C.R. cu 2x700 CP avea 35 km/h in apa moarta , la CSR cu 2x600 CP , avea 30km/h iar la suprasarcina cu 2x820CP avea 38 km/h (putere nominala la motoare , deci nefortate).

Pe acest proiect s-au construit la Oltenita 6 nave de pasageri , care sunt cele mai repide de pe Dunare . Acestea au fost “Ardeal (ulterior numele schimbat in Vrancea)” ,”Moldova”, ”Muntenia”, ”Banat”, ”Istria”si “Mehedinti”, construite intre 1970 si 1973 .Toate cele 6 nave sunt deosebit de functionale ,cu o arhitectura externa frumoasa si interna eleganta, o parte din ele sunt in serviciu si astazi . Sunt nave luxoase pentru aceasta categorie (nave de zi).

La eleganta interioarelor a contribuit si marele artist plastic Dimitrie Stiubei , care a conceput si realizat cate 7 mari intarsia deosebit de frumoase (de 1,5-2 m inaltime si 2.5-3 m lungime) .

Navele au fost dotate cu ultimele noutati tehnice de la acea vreme(1970-1972).

De mentionat ca pe aceeasi carena s-a facut si proiectul preliminary pentru nava de protocol “Mihai Viteazul” .Aceasta nava s-a contruit la Oltenita intre anii 1975-1976 .

Sursa detaliilor navei : Revista Marea Noastra pentru Tineret Nr 10(3) 2002 .

Articolul a fost consemnat dupa materialele prezentate de D-nul Ing. Sergiu Filipescu , de catre  redactorul sef “Marea Noastra pentru tineret “ ing constructor naval Silviu Morariu .


Cei care au date suplimentare despre aceasta nava ,fotografii sunt invitati sa contribuie la dezvoltarea acestei pagini si inclusiv a Registrului Naval Virtual Roman ,puteti trimite materiale la adresa rnv@marinarii.ro sau comentati in partea de jos a paginii (trebuie sa fiti autentificat ca membru al www.marinarii.ro) .

Pagina actualizata 20 Februarie 2014 - Cristian Gregoretti


Comentarii