Vizualizeaza nava - Biruinta

Vizualizeaza nava - Biruinta
Data lansare: 10.1984
Categorie: Nave Maritime
Santier: santierul naval constanta
Lungime: 302,7
Latime: 48
Pescaj: 19
Capacitate: 163647

Scurt istoric

Nava Petrolier Biruinta

Romania a avut doua categorii de petroliere inainte de '89: sase construite in tara, dintre care s-au scufundat doua, cele mai mari, Independenta si Unirea, si patru fabricate in Japonia. Marinarii spun ca diferenta in exploatarea lor era precum cea dintre Toyota si Dacia. Biruinta,  a fost cea mai importanta dintre navele realizate la noi.



I

. La data respectiva, in cronica navala romaneasca abia fusesera inregistrate dezastrele a doua petroliere de constructie autohtona: explozia Independentei, in 1979, si scufundarea navei Unirea, in 1982.

1984, octombrie - a fost construit petrolierul „Biruinta“ (pavilion: România, IMO: 8302131, deplasament: 163.647 tdw., 88.285 trb., 66.400 trn., lungime: 302,67 m, latime: 46,00 m, înaltime: 22,55 m, pescaj maxim: 17,34 m, nr. punti: 1, propulsie: motor tip K9SZ90/ 160 A, licenta: MAN, constructor: „Kawasaki Heavy Industries“ - Kobe, I.C.M. Resita, principiu de functionare: diesel, reversibil, 2 timpi, simplu efect, 9 cilindri, turatie: 122 rotatii/ minut, puterea masinii: 28.800 c.p., 21.182 Kw., viteza: 16 Nd., combustibil: pacura, bunker: 7.056 to., caldarine: 1 x CAUX-ACV-AZL 1246/ 18, 1 x CAUX-ACV-GEV- 3648/ 18, generatoare: 3 x 1.000 Kw., 400V, 50 Hz., CA, echipamente de navigatie si radiocomunicatie: girocompas, loch electric, radar, radiogoniometru, radiotelefon, sistem pentru determinarea pozitiei, sonda ultrason, statie radio, capacitate de transport: 155.784 mc, nr. de tancuri: 11, instalaÅ£ie de încărcare: 3 pompe de 3.800 mc/ h, motor auxiliar: 1.500/ 740/ 190 2 x B&W/ 632 BLH 5 AL 25/ 30 BVD 21/ 158, constructor: octombrie 1984, Santierul naval Constanta).

Dupa 1990 a mai purtat numele „Iris Star“ (1999) si „Histria Crown“ (2001, armator: „Histria Shipmanagement“ - România).

A fost scos din uz la sfârsitul anului 2007, dupa ce a efectuat mai mult de 340 de voiaje.

Petrolierul „Histria Crown“ a fost transformat într-un FPSO, capabil sa prelucreze 45.000 barili/ zi si stocarea a un milion de barili de petrol. Reconversia a fost efectuata la Keppel Naval din Singapore (iulie 2009).

ConstrucÅ£ia se numeste „Armada Perdana“ (pavilion: Panama, indicativ: 3EQU8, armator si operator: Bumi Armada, Sdn Bhd - Malaysia).

Nave surori: „Independenta“, „Unirea“, „Libertatea“, „Oltenia“.
 
 

ARTICOLE REFERITOARE LA NAVA BIRUINTA DIN PUBLICATII


 

„Ieri a fost  lansat la apa petrolierul de 150.000 tdw «Biruinta»

 

 

 

«Te numesc «Biruinta» si îti urez vînt bun din pupa!»… Åi cea mai tînara sudorita din Sectia debitari electronice a Santierului naval Constanta, Mirica Iordan, sparge de copastia navei, în uralele celor prezenti, traditionala sticla de sampanie.

Astfel, ieri, a fost lansat din doc un nou petrolier, al patrulea din aceasta serie, «Biruinta», avînd o capacitate de  150.000 tdw. Alte caracteristici tehnice:  lungimea - 304 metri, latimea - 46 metri, înaltimea - 22,55 metri, pescajul - 17,3 metri,  viteza de deplasare - 16 noduri. Autonomia navei atinge 18.000 mile marine.

După cum ne spunea ing. Alexandru Stoian, coordonatorul lucrărilor de asamblare, performantele tehnice ale acestei  nave constau în înaltul grad de saturare - 73 la sută din volumul total al lucrărilor. (...).

„Nava este dotata cu  un motor principal de 29.600 CP, al doilea ca marime dintara, executat în întregime în uzinele resitene, iar montarea lui s-a facut monobloc în halele santierului. Tabloul principal de distributie a fost realizat într-o noua conceptie de catre Întreprinderea mecanica navala Galati, avînd o mai mare fiabilitate.

 

 

Alte asimilari de echipamente românesti - pompele navale, instalatiile de conditionare a aerului, si cele de conservare a alimentelor etc.

 

(...) Sirenele vapoarelor din vecinatate suna prelung. Se da astfel onorul «Biruintei», care paraseste (sic!!! - n.a.) în mare. Ca o biruinta a muncii avîntate a navalstilor constanteni, ca o biruinta a tehnicii românesti, ca o biruinta a noastra, a tuturor“.

 

* * *

„Petrolierul  «Biruinta», mândria flotei românesti.

«Nava-amiral» a I.E.F.M. «Navrom»

[2]

 

Cu prezenta sa impunatoare, cu silueta masiva  si eleganta, uriasa nava de 157.280 tdw sugereaza perfect numele pe care l-a primit la lansare - «Biruinta». Este, de fapt - cum ne spune tînarul sau comandant, Traian Basescu - cel mai mare si mai valoros «obiect» realizat vreodată de industria noastra constructoare de masini. Acest petrolier gigant, nava-amiral a I.E.F.M. «Navrom», intrat în dotare în 1984, constituie alaƒturi de fratele sau, «Libertatea» (vas ce apatine «Navlomar»), o adevarata mîndrie a flotei comerciale românesti.

 

Înca din momentul «escaladarii» bordului, pe o interminabila scara mobila dubla, începi sa realizezi dimensiunile, într-adevar neobisnuite ale navei. Ele sunt impresionante. Lungimea - 302 metri (ocupa singur o dana), latimea - 40 de metri, înaltimea de la chila la vîrful catargului  de 68 metri (adica cea a unui bloc de 60 de etaje, cum ar fi «Intercontinentalul» bucurestean). Iar instalatiile aflate la bordul acestui urias complex de uzine plutitoare - caci aceasta e senzatia ce o ai, odata aflat în interiorul vasului - întregul echipament se situeaza la nivelul celor mai recente realizari în domeniul mondial. Electronica este aici «la ea acasa»: 2 radare, dintre care unul cu sistem anti-coliziune, computerizat), un sistem de orientare «satelit», pilot automat etc…

 

O adevarata «herghelie» de cai putere - 30.000 - degajati de motoare construite la Resita, înalte cît patru etaje, propulseaza nava, asigurîndu-i, pe orice vreme fortaa necesara deplasarii nestingherite.

 

O centrala electrica de 5 Mw, asigura energia necesara manevrarii colosului, iar 3 pompe centrifuge, actionate cu turbine, fiecare cu o putere de 1,7 Mw ora, permite descarcarea rapida a 12.000 tone de titei, într-un singur ceas. 

 

Titei sau produse petroliere transportate în 15 tancuri de marfa, care sînt, la rîndul lor «ticsite» de tehnica: 200 km de tuburi si conducte (reprezentând distanta Constanta - Bucuresti), pe care circula aburul necesar mentinerii unui anumit grad de fluiditate a titeiului, instalatii sofisticate ce verifica presiunea atmosferica etc. Numeroase instalatii asigura un înalt grad de siguranta vasului, ca cea de gaz inert, care acopera ca o adevarata «cuvertura» ignifuga titeiul din tancuri. (…)“.

 

 (Din lucrarea in curs de aparitie „AMINTIRI DESPRE O FLOTA PIERDUTA - Navele romanesti ale Dunarii si marii“ de Constantin Cumpana si Corina Apostoleanu).

 

 


[1] Aurelia Berariu, „Ieri a fost  lansat la apă  petrolierul de 150.000 tdw. «Biruinta»“, în „Dobrogea noua“, Anul XXXV, nr. 10531, vineri, 16 iulie 1982, pag. 1, 4.

[2] Costin Constandache, „Petrolierul  «Biruinta», mândria flotei românesti. «Nava-amiral» a I.E.F.M. «Navrom»“, în „Dobrogea noua“, Anul XXXVIII, nr. 11301, joi, 10 ianuarie 1985, pag. 2.

Sursa fotografii  : Neagu Daniel ,Constantin Cumpana,Laurentiu Stefan (in ordine cronologica)

 

 

Sursa date nava Neagu Daniel , Constantin Cumpana (in ordine cronologica)

 

 

Nume curent Armada Perdana

 

IMO: 8302131
apel: 3EQU8
Pavilion Panama
Portul : Panama
Proprietarul si operatorul: Bumi Armada,Sdn Bhd - Malaysia

 

Fotografii din timpul conversiei :

 

 

 

 

Copyright fotografii conversie - Copyright © 2010: PennWell Corporation 

Utilizare in mod non-profit / educativ

Pentru a comanda aceasta nava ca model static va rugam sa vizitati www.navomodelism.ro

Toti cei care au date despre aceasta nava ,fotografii sunt invitati sa contribuie la dezvoltarea acestei pagini si inclusiv a Registrului Naval Virtual Roman ,puteti trimite materiale la adresa rnv@marinarii.ro , cei care contribuie vor fi specificati ca sursa .

 

pagina actualizata 26 noiembrie 2011 .

 


Albume foto

   
Comentarii
neagudanyel 20.07.2009  

Armada Perdana este de aşteptata să sosească în domeniul Oyo (OML 120) în august 2009, la 70 km de-a lungul coastei
Nigeriene, şi va livra petrol în cel de-al patrulea trimestru al anului 2009.
Nava va fi intr-un contract de inchiriere de 5 ani + 5(optional)
neagudanyel 20.07.2009  

Histria Crown este acum transformată într-un FPSO, capabila sa prelucreze 45000 barili / zi şi stocarea a un milion de barili de petrol. Reconversia se va face la Keppel Naval din Singapore.
Nava se va numi Armada Perdana si terminarea conversiei este programata pentru iulie 2009.


IMO: 8302131
apel: 3EQU8
Pavilion Panama
Portul : Panama
Proprietarul şi operatorul: Bumi Armada,Sdn Bhd - Malaysia