Stiri

Vizualizeaza toate stirile
In curand o va aparea o noua carte cu subiecte ce abordeaza navele romanesti
La data aparitiei acestor randuri se afla in faza avansata de tiparire cartea cu valoare documentara Amintiri despre o flota pierduta, in doua volume: Navele romanesti ale Dunarii si Marii si Voiaje neterminate, semnata de Constantin Cumpana si Corina Apostoleanu.

Amintiri despre o flota pierduta

- o carte-document despre nasterea, marirea, decaderea si disparitia flotei romanesti -

      La data aparitiei acestor randuri se afla in faza avansata de tiparire cartea cu valoare documentara Amintiri despre o flota pierduta, in doua volume: Navele romanesti ale Dunarii si Marii si Voiaje neterminate, semnata de Constantin Cumpana si Corina Apostoleanu.

      In Argumentul care deschide volumul I, autorii precizeaza: Volumele acestei carti nu se vor a fi un manual de specialitate si nicio carte de istorie, ci o lucrare documentara indeajuns de cuprinzatoare pentru o multitudine si o diversitate de date si informatii tehnice, istorice si de alta natura, speram ca utile, care, comunicate peste timp, vor duce mesajul nostru, imaginea noastra, a acestor vremi, celor care se vor interesa de noi si, poate, undeva, candva, le vor fi de folos… Documentele de arhiva utilizate de noi in prezenta lucrare, precum si articolele din presa timpului, citatele din diverse surse si diferiti autori se pot constitui ele insele in surse inspiratie pentru o multitudine de alte subiecte, in legatura directa cu sau referitoare la tematicile navigatiei si constructiilor navale sau in relatie cu alte elemente din viata politica, sociala, economica, culturala si/ sau militara din istoria Romaniei.

     Se arata, de asemenea, ca, obiectiv, nu s-a putut scrie totul despre navele romanesti si marinarii romani, motiv pentru care autorii invita si pe alti autori de a se alatura, in timp, acestui demers publicistic.

     Subiectul cartii este, in fapt, un conglomerat de subiecte referitoare la  oameni si nave, destine, speranta, dragoste, ura, viata, dar si moarte.

     Afirma autorii, in continuare, in acelasi Argument: Cititorul acestei carti va fi martorul nasterii, maririi, decaderii si disparitiei unei flote…

     Poate parea paradoxal, dar nu am vrut sa abordam dosarul FLOTA. Ar fi fost prea mult si inutil…

     Demersul investigatiei noastre reprezinta o calatorie in timp, o intoarcere in Trecut, in istoria navala a Romaniei, o incercare de a aduce in Prezent ceea ce, altfel, risca sa fie uitat sau nu se cunoaste deloc.

     Am coborat in istorie cu cel putin 175 de ani, ajungand pana la construtia corabiei Marita (1834), am poposit in epoca plina de romantism a Lebedelor albe ale Marii Negre - Principesa Maria – 1897, Regele Carol I – 1898, Romania – 1905, Imparatul Traian – 1906 si Dacia – 1907, am trecut prin vremea pasagerului Transilvania – Lebada Bosforului – 1938 si prin cea care a creat Spiritul Mircea si am revenit in vremurile noastre, la primul cargou de 4.500 tdw. (Galati – 1959), platforma Gloria (1975), vrachierul Tomis (1975), superpetrolierul Independenta (1977) si giganticul vrachier Carbunesti (1990), pana la lansarea proiectului Maritima 2010, pentru readucerea Romaniei in clubul tarilor care au flote inregistrate sub pavilion national.

      Din acest periplu istoric, cititorul va afla cand, ce, cum, cate, de ce si unde au fost construite nave pentru tara noastra, enormele eforturi financiare, tehnice si umane consumate pentru formarea unei flote comerciale si militare – maritima si fluviala -, harnicia, inteligenta, devotamentul, patriotismul sau sacrificiile celor care au inteles sensul expresiei Navigare necesse est, vivere non est necesse sau cuvintele lui Mihail Kogalniceanu: Cheia mantuirii noastre este drumul Dunarii spre Marea larga deschisa tuturor.

      In plus, din trecerea in revista a celor 150 de ani de existenta a flotei comerciale maritime moderne a Romaniei rezulta ca navigatorii si constructorii romani de nave – civili si militari – au creat si dezvoltat de-a lungul timpului o puternica si incontestabila traditie in domeniul artei navigatiei si cel al industriei navale…

      Tot ceea ce este prezentat in aceasta carte este real, nimic nu a fost inventat, oamenii si navele au existat cu adevarat, s-au nascut, au trait si au murit sau au disparut asa cum le-a fost soarta harazita de Dumnezeu, iar noi nu am facut decat sa cautam in Trecut, pentru cei din Prezent si Viitor.

     Volumul I este prefatat de un apreciat profesionist in domeniu, Dr. Andreea Atanasiu-Croitoru, de la Muzeul Marinei, care apreciaza efortul urias de documentare, acribia de care au dat dovada cei doi autori in imbinarea informatiilor din diferite surse, precum si unicitatea demersului, prin realizarea, pentru prima data in literatura de specialitate, a unei vederi de ansamblu a  ceea ce au insemnat deopotriva marina comerciala si militara de la inceputuri si pana astazi, in dezvoltarea economica a Romaniei.

     Iata ce precizari aduce Dr. Andreea Atanasiu-Croitoru:

     In ceea ce il priveste pe
Constantin Cumpana, stim ca subiectul abordat este unul de suflet, dupa ce, in ultimii patru ani, a lansat nu mai putin de trei lucrari de referinta privitoare la cele mai mari catastrofe navale cunoscute in Romania: Tragedia navei INDEPENDENTA – cea mai mare catastrofa navala din istoria navigatiei maritime romanesti (2006), Catastrofa navei UNIREA – cel mai mare accident naval mondial din anul 1982 (2007), Naufragiul navelor PARIS si YOU XIU – cel mai mare accident naval din istoria portului Constanta (2008), ultimele doua lucrari fiind semnate cu fiul sau, Andrei-Dorian Cumpana.

     Si iata ca seria asocierilor benefice istoriografiei maritime nu se opreste aici, Constantin Cumpana deschizand o frumoasa relatie de colaborare cu un profesionist al lumii literelor, Corina Apostoleanu, care, de altfel, a si semnat prefata unor lucrari publicate de jurnalist.

     Intreaga lucrare este, de fapt, rezultatul cooperarii benefice intre un jurnalist de investigatie, care, nu de mult, marturisea am fost sedus de senzational si oricare ziarist ar fi facut la fel, si un bibliograf, specialist in stiintele informarii, o combinatie interesanta intre curiozitatea si temeritatea jurnalistica si acribia stiintifica.


     Volumul este structurat pe 9 capitole, denumite sugestiv, iar fiecare capitol are un preambul, care abordeaza principalele repere istorice ale epocii respective, fiind apoi trecute in revista navele purtatoare ale pavilionului romanesc cu toate caracteristicile de constructie, numele purtate, schimbarea pavilionului sau a proprietarului cand a fost cazul, numele comandantului, precum si implicarea acestora in evenimente de o anumita importanta.

     Cartea, in fapt o culegere de date integrate istoric, va fi cu siguranta o lucrare de referinta in istoriografia de specialitate si va constitui muti ani de acum inainte o valoroasa sursa de informare in sprijinul tuturor celor care se vor ocupa de istoria maritima si fluviala a Romanei.

     Volumul II al lucrarii, Voiaje neterminate isi propune o trecere in revista a tuturor incidentelor si accidentelor – maritime si fluviale – in care au fost implicate nave romanesti – comerciale si militare – si au devenit victime marinari romani, evenimente care au avut loc in apele teritoriale ale Romaniei sau pe oricare din marile sau oceanele lumii.

      Prefata este semnata de Dr. Carmen Irene Atanasiu, distins specialist in istoria marinei romane,  din ale carei consideratii extrem de pertinente, citam in continuare:

     In situatia in care inainte de 1989, orice naufragiu al unei nave romanesti, apartinand istoriei recente, era subiect interzis publicitatii, comemorarii sau imortalizarii intr-un muzeu, chiar si atunci cand numarul mortilor ar fi impus declararea unui moment de doliu national, opera lui Constantin Cumpana, semnata singur sau in colaborare, a venit sa aduca o reparatie extrem de delicata, fiecare sinistru maritim insemnand nu unul, ci mai multe destine marcate: destinul apus al celui disparut, destinul care schimba de drum pentru cei dragi, ramasi acasa, un alt destin, bantuit de cosmaruri, pentru supravietuitori…

     (…) Semnata impreuna cu valorosul filolog Corina Apostoleanu, lucrarea vine cu un vast material informativ, structurat cronologic, in mare parte inedit, care completeaza in mod fericit lucrarile de referinta in domeniu, recunoastem, inca putine la numar.

      De altfel, autorii evita lucrarile de referinta si folosesc ca principala sursa documentara presa vremii, considerata de majoritatea specialistilor ca avand valoare de document, destul de riscant – consideram noi – pragul dintre obiectiv si subiectiv fiind uneori greu de deslusit. Tocmai aici se remarca si trebuie apreciata procedura aleasa de autori, care prezinta informatia ca atare, fara comentarii, iar acolo unde sursele se contrazic aduc in fata cititorului variantele in discutie, lasand optiunea la latitudinea acestuia.

     Volumul, structurat pe opt capitole, se refera la navele romanesti – maritime si fluviale, civile si militare -, care au fost implicate in evenimente dramatice in Marea Neagra si pe fluviul Dunarea, dar si pe celelalte mari si oceane ale planetei, precum si la navele sub pavilion strain, care au fost victime ale accidentelor navale in apele teritoriale romanesti, incepand de la Sulina si pana la Vama Veche sau pe fluviul Dunarea.

     O trecere in revista a fiecarei NAVE prezentate – cu mentionarea pavilionului, a caracteristicilor tehnice, a porturilor de incarcare si destinatie, a incarcaturii transportate, a anotimpului si conditiilor meteorologice, a cauzelor si imprejurarilor producerii unor evenimente navale – permite cititorului o privire de ansamblu asupra traficului de marfuri in Marea Neagra si in porturile fluviale romanesti si, nu in ultimul rand, asupra conditiilor de navigatie. De asemenea, sunt prezentate date si informatii despre MARINARI si unele marturii ale acestora, despre eroii – cunoscti sau nestiuti -, implicati in accidente navale, rapiri, sechestrari si alte evenimente de acest gen, nu de putine ori terminate tragic.

     Cantitatea imensa de informatie cuprinsa in textul propriu-zis, aproape dublata de informatia oferita in subsolul paginilor, continand explicatia unui mare numar de termeni de specialitate - vocabular nautic, date biografice, evenimente istorice, confera lucrarii un caracter enciclopedic, transformand-o intr-un real si valoros instrument de lucru la indemana celor care, la randul lor, au ca principala preocupare cercetarea traditiilor navale romanesti.


      Aflata sub egida editurii Telegraf Advertising Constanta si tiparita la editura INFCON din Constanta in conditii grafice deosebite, cartea este in format A4 si are un cuprins de peste 1.000 de pagini, dar si peste 500 de fotografii color.
Lucrarea se va adresa nu numai specialistilor in domeniu, ci si tuturor cititorilor interesati de istoria navigatiei romanesti, si se constituie intr-un respectuos omagiu adus tuturor celor pentru care marea a insemnat VIATA, dar si un ultim popas.

 

ionutujpest 19:45 - 17.10.2011

la ce pret va fi ?